Som ledd i en kampanje for å promotere Windows Vista, har Microsofts PR-firma, Edelman, gitt utvalgte populære bloggere hver sin Acer «Ferrari» bærbare PC. Maskinene er forhåndslastet med Windows Vista, som bloggerne dermed får tilgang til mange uker før systemet er tilgjengelig i vanlig handel. Kampanjen er samkjørt med AMD.
Ifølge Techweb var det en av de utvalgte, «Long Zheng», som selv valgte å offentliggjøre saken, i denne bloggen: Microsoft hands out Ferrari’s to bloggers. Her nevnes flere andre bloggere som har fått tilsvarende maskiner. Noen skal ha fått en Media Center-utgave.
Acer-maskinene det er snakk om, har tokjernet 64 biters AMD Turion-prosessor, og selges for opp mot 20.000 kroner, avhengig av utrustning.
Slashdot.org plukket opp historien, og mente det dreide seg om bestikkelser. De pekte også på at flere av mottakerne ikke hadde oppgitt gaven da de blogget om Vista.
Long Zheng forsvarer opplegget med at det dreier seg om et «anmeldereksemplar», og at det er opptil mottakerne å selv bestemme seg for hvorvidt de skal beholde den når de har skrevet ferdig anmeldelsen, sende den tilbake til Microsoft eller AMD, eller gi bort PC-en til et veldedig formål.
Noen av mottakerne har siden oppgitt å ha mottatt Vista-PC-en i sine blogger, og flere skal ha signalisert at det ikke er sikkert de beholder den selv.
Diskusjonen om dette raser nå flere steder. Konsensus ser ut til å gå mot at fattige (?) bloggere gjerne kan motta avansert teknologi fra produsenter – i likhet med garvede journalister – så lenge de er åpne på hva de har fått, og av hvem.