ANALYSER

Stadig mer «in» å ha de nyeste dingsene

Antallet «tidlige brukere» av ny forbrukerelektronikk øker kraftig, viser en undersøkelse.

8. jan. 2007 - 11:03

I en markedsanalyse presentert på årets Consumer Electronics Show i Las Vegas denne uken, kommer det frem at forbrukerne kjøper stadig mer ny elektronikk og at andelen som defineres som tidlige brukere, såkalte «early adopters», har steget kraftig. Det er rett og slett «in» å være tidlig ute med å kjøpe ny forbrukerelektronikk.

– Forbrukerne har skjønt det. De forstår teknologi og tar det i bruk, sier Sean Wargo, sjef for bransjeanalyser i Consumer Electronics Association (CEA) på Consumer Electronics Show messen, ifølge BBC.

Analysen som CEA har gjort viser at det nå tar kortere tid å etablere kritisk masse ved lansering av nye produkter og at stadig flere ønsker å være tidlig ute med å eie det siste og mest spennende innen forbrukerelektronikk.

– Adopsjonsprosessen går nå raskere enn noensinne. «Tidlige brukere»-segmentet har vokst, sier Wargo.

I USA bruker hver husholdning nå 1.500 dollar i snitt på forbrukerteknologi. Tallet for 2007 forventes å øke kraftig, til 2.000 dollar.

– Forbrukere setter av mer av sin disponible inntekt til forbrukerelektronikk og den trenden vil fortsette. Det dreier seg ikke bare om å oppgradere det de allerede har. De kjøper nye produkter hvert år, sier Wargo.

Tallene kan nok være som musikk i ørene på elektronikkgigantene, men Wargo kommer også med noen varsler som kanskje ikke oppleves som like positive for alle produsentene.

– Vi ser et skifte vekk fra gamle forretningsmodeller, fra fysiske til digitale produkter, men de fysiske produktene dominerer fortsatt, sier Wargo.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.