Norske NimSoft ble startet av gründere som hadde jobbet sammen i Norsk Data.
Selskapet het Nimbus Software når det ble stiftet i 1998, men endret senere navnet til NimSoft. De har gått med overskudd hele veien og omsetningen har økt kraftig. I 2004 omsatte de for 34,9 millioner kroner, i 2005 hadde det nesten doblet seg til 63,1 millioner og i 2006 regner selskapet med at de har passert 100 millioner kroner.
Nå henter NimSoft penger for å vokse raskere.


– Vi har sett etter penger en stund og har hatt mange friere på døra. Vi trenger hjelp til å vokse, sier Anders Grindland, teknisk direktør i NimSoft til Dagens Næringsliv.
Pengene får de fra det nordiske ventureselskapet Northzone Ventures og fra amerikanske JMI Equity.
– Vi er imponert over ambisjonene til selskapet, sier Torleif Ahlsand, partner i Northzone, til avisa.
Ahlsand er også imponert over at et amerikansk investeringsselskap kommer med som investor i et norsk selskaps første runde med kapitalinnhenting. Det skal visstnok være sjeldent at det skjer.
Til sammen sprøyter investorene inn 67 millioner kroner. De skal brukes på salg og markedsføring.