digi.no skrev i går om en desperasjon i IT-bransjen, der IT-bedrifter tilbyr opptil flere hundre tusen ekstra i lønnshopp i tillegg til såkalte sign on-fees ved kontraktsinngåelse.
Det er spesielt erfarne systemkonsulenter og IT-arkitekter, bransjen etterspør i dag.
Les også:
- [24.04.2007] Fikk 100.000 i påslag for å bytte jobb
- [14.02.2007] Joda, lønnen er det viktigste
- [17.01.2007] Fraråder IT-bedrifter å lokke med penger
- [17.01.2007] IT-folk tilbys 200.000 kroner ved jobbskifte
Tidligere statsråd og nå sjef for IBMs konsulentdivisjon, Morten Andreas Meyer, sier til digi.no at IBM prinsipielt er imot å bruke penger som lokkemiddel ved nyansettelser.
– Vi er opptatt av å gi gode lønnsbetingelser, men vi har ikke som mål å være lønnsvinnere, sier Meyer til digi.no.
Han mener at faglig utfordrende oppgaver i et godt arbeidsmiljø bør bety mest når man ønsker å bytte arbeidsplass.
IBMs konsulentdivisjon kan være et bevis på at det går an. Meyer leder avdelingen som i dag består av 330 ansatte. 70 nye ble rekruttert i fjor, og 100 nye skal på plass innen året. Av 70 nyansatte i fjor, forsvant bare ni ut av selskapet.
Meyer tror spennende prosjekter og utviklingsmuligheter, også i form av kurs og sertifiseringer, er en viktigere drivkraft enn et ekstra lønnshopp på en allerede godt betalt jobb.
IBM har vunnet flere store kontrakter de siste månedene, blant annet Forsvaret og implementering av det store SAP, økonomiprosjektet til en verdi av 300 millioner kroner.
I tillegg er IBM ansvarlig for applikasjonsforvaltningen til Statoil i Stavanger, der både spisskompetanse fra IBM i Stavanger og fra IBM i India hentes. IBM har fordelen av å trekke på ressurser fra lavkostland, og har 55.000 kolleger etablert bare i India.
For ikke lenge siden vant også IBM en stor datavarehuskontrakt med Gjensidige.
Men Meyer medgir at selskapet gladelig punger ut til kolleger som tipser om gode kandidater. Dersom personen ansettes i IBM, kan den som tipset få en bonus på opptil 5000 euro, altså drøye 40 000 kroner.
Flere nyansettelser i IBM har skjedd på denne måten.