Hittil har fisking og tapping bankkontoer stort sett vært et problem i USA og England, men de siste månedene har det dessverre også blitt et problem her i Norden.
Like før jul ble 10-15 norske kunder i DnB Nor eller Sparebank 1 forsøkt tappet eller tappet for et mindre beløp.
Og tidligere i dag ble det kjent at minst 250 Nordea-kunder er tappet for penger. I begge tilfeller har politiet eller bankene delt ut informasjon om den spesfikke teknikken som er benyttet for å hjelpe sine kunder.
Med et navn på trojaneren eller hackerprogrammet som er brukt kan kunder av banken scanne sine maskiner og være sikre på at de ikke er infisert. I tillegg understreket DnB/Sparebank 1-innbruddene før jul nok en gang behovet for å oppdatere Windows - svindlerne benyttet seg av et hull Microsoft tettet i april i fjor.
Men Skandiabanken vil ikke gjøre det samme etter innbrudd som ble kjent i deres nettbank i forrige uke. Fire svenske kunder og en norsk kunde er blitt tappet for et ukjent beløp er det eneste Skandiabanken vil ut med.
digi.no bad om å få oppgitt hvilken spesifikk sikkerhetstrussel som klarte å tappe deres norske - og svenske - kunder for penger. Men Skandiabanken sier nei.
Det er derfor ikke mulig å si om trussel fremdeles kan ramme andre kunder eller hvordan kunder kan sikre seg, eventuelt kan sjekke sine maskiner for å se om de er utsatt.
- Vi synes ikke det er hensiktsmessig å fortelle om enkelttrusler, sier Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken til digi.no. Vi tar det fulle ansvaret for sikkerheten i nettbanken og kompenserer kunder for eventuelle tap, er hans forklaring.
Han peker til Skandiabankens generelle oppfordring til sine kunder om å skru på sikkerhetsfunksjoner og holde operativssystem og spionvern oppdatert.