Det er delte meninger om hvor vellykket salget av Microsoft musikkspiller, Zune, har vært, siden den ble lansert i USA i fjor høst. Men til Reuters sier Jason Reindorp, markedssjef for Microsoft, at selskapet er fornøyde med salget og at det vurderer å lansere spilleren med tilhørende tjenester i Europa innen utgangen av året.
Reindorp innrømmer likevel at Microsoft her har begitt seg ut på et vanskelig marked.
- Du kan ikke få en mer befestet konkurrent, sier Reindorp når han omtaler Apple og selskapets iPod.
Når det gjelder den mulige Europa-lanseringen av Zune, sier Reindorp at bransjen beveger seg i en slags jul-til-jul-syklus.
- Så du kan regne med at det vil være flere enheter og mer funksjonalitet i markedet innen den tid. Vår neste runde med introduksjoner vil trolig komme før jul i år, sier Reindorp.
Mye tyder på at det ikke er dagens Zune-utgave som vil bli lansert i Europa, men en versjon som er bedre tilpasset de europeiske brukernes krav og behov.
Reindorp sier til Reuters at de nyeste dataene fra det amerikanske markedet, viser at Zune har en markedsandel på 10,2 prosent i USA i 30 GB-kategorien, og at man fortsatt er i rute til å ha solgt minst én million enheter innen utgangen av selskapets regnskapsår, som avsluttes den 30. juni.
Ifølge Reindorp har Microsoft en treårsplan for å gjøre Zune godt synlig på radaren.
Les også:
- [29.05.2007] Microsoft fornøyd med Zune-salget
- [03.01.2007] Entusiaster forbereder Linux på Zune
- [27.11.2006] Tregt salg av Microsoft Zune
- [29.09.2006] Microsoft bekrefter prisen på Zune