FORBRUKERTEKNOLOGI

Musikkbranjen vurderer salg i MP3-format

IFPI har ledet kampen mot MP3, men nå medgir musikk-organisasjonen at formatet har mye for seg.

22. jan. 2007 - 15:01

Offisielt står de store musikkselskapene fremdeles bak sitt valg av låste musikkfiler og sterke begrensninger i måten filene man kjøper kan kopieres og brukes.

Men i det stille ser nå musikkbransjen at kundene hater DRM-systemene, enten man har valgt systemene til Apple eller Microsofts. For CD-salget stuper og tall fra 2006 viser at musikksalget på nett ikke vokser så fort lenger, og slettes ikke kompenserer for fallet i CD-salget. Sammenlagt falt salget 3-4 prosent i fjor.

Dette fremtvinger endringer, og nå er selv IFPI, bransjeorganisasjonen som har ledet kampen mot piratkopiering og MP3-formatet, i ferd med å endre syn.

Under bransjens årlige konferanse Midem, som blir avholdt i Cannes i Frankrike, gikk IFPI-sjefen langt i å innrømme at det går mot MP3.

- Hvert av de store selskapene baler med fordelene og ulempene ved å bruke MP3 uten noen restriksjoner, sier IFPI-sjef John Kennedy under en pressekonferanse i går, skriver iht.com.

En rekke andre kilder i bransjen forteller at man er nå i ferd med å snu, under press fra piratkopieringen.

Bakgrunnen er åpenbart at musikk-selskapene ser at kampen mellom Apple og Microsofts systemer har skapt en verden full av sperrer som kundene hater. Mye skyldes at musikk kjøpt hos markedslederen, iTunes, bare kan spilles av på Apple-skapte iPod-enheter.

    Les også:

Med i regnestykkene sine har nok også musikkselskapene at de har gitt fra seg mye makt og skapt en mektig mellommann med Apple iTunes.

- Vi kan selge musikk uten rettighetsstyring og fremdeles tjene mye penger, sier Gary Shapiro, sjef i Consumer Electronics Association.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

Og de første sprekkene i demningen er allerede dukket opp. Mange av selskapene har avslørt planer om å dele ut musikken sin sammen med reklame. Deler av beslutningen skyldes at i land som Kina er over 90 prosent piratkopiert likevel, så det er ikke så mye å tape.

EMI avslørte forrige uke at de skal streame musikk gratis gjennom den store portalen Baidu.com. De to musikkbutikkene VirginMega og FNAC skal selge 350.000 kutt fra mindre musikkselskaper i MP3-format.

digi.no har tidligere omtalt planene til Amazon, som arbeider med en digital musikkbutikk som skal bruke MP3. I tillegg har minst tre nye tjenester fått flere av de store musikkselskapene til å gå med på "gratis-musikk-mot-reklame-konsepter".

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra