Debatten om piratvern på musikk og video blir stadig tøffere, for salget av musikk over nett øker ikke så fort lengre og ser dermed ikke ut til å kunne veie opp for fallet i salget av CDer og DVDer.
I går gikk oppsiktsvekkende nok Apple-sjef Steve Jobs ut og bad musikkbransjen om å droppe bruken av piratbeskyttelse. Selg musikk i MP3-filer, ikke de låste formatene Microsoft WMA og Apples eget Fairplay.
Å selge et produkt som fritt kan kopieres fra en kunde til en annen er en betydelig risiko. Men det nordiske musikkselskapet Bonnier Amigo skal gjøre nettopp det Jobs ber musikk-bransjen om:
Bonnier Amgio er ikke en av de internasjonale gigantene, men et mellomstort selskap med en rekke kjente artister.
Her i Norge står Bonnier Amgio bak blant annet artister som Mira Craig (bildet) og jentebandet Lilyjets. I Sverige er selskapet er det største rene svenske musikkselskapet.
De fortalte i januar til nyteknik.se at de skal bytte om til å selge all sin musikk i MP3-format og tar ingen forbehold om hvilket land i Norden ikke skal gjelde i.
Men det er ikke fordi selskapet har resignert i kampen mot piratkopiering at man går over på MP3 - det er for å gjøre sitt produkt - musikken - mer brukervennlig.
- Kampen mot piratkopiering er en annen sak. Det er DRM-systemene som er hovedproblemet. Du kan i dag ikke kjøpe musikk og bruke den på alle musikkspillere, det er idiotisk, sier Ludvig Werner, administrerende direktør for Bonnier Amigo, til digi.no.
- Det er trist at musikkbransdjen har blitt trykket opp et hjørne av to formater som ikke fungerer mot hverandre. En konsument skal ikke måtte vite noe at musikk fra iTunes ikke kan brukes på en spiller fra Creative, føyer han til.
I slutten av mars eller begynnelsen skal Bonnier Amigo begynne å selge mesteparten av sin musikk i MP3-format. Ikke alle band følger med - toppselgeren, jentebandet Lilyjets, har fått en global avtale med den internasjonale giganten Universal og kan derfor ikke selges i MP3-format.
En annen toppartist, Mira Craig, sitter selv på rettighetene.
- Vi har bedt Craig om å gi oss lov til å selge i MP3-format, sier Werner til digi.no.
Ellers vil stort sett hele selskapets katalog i Norge og Norden bli lagt ut til salg i MP3-format.
- Er du ikke redd for å selge musikken i et format som fortløpende kan kopieres av kundene dine, spør digi.no og får et kontant nei. For Werner har et knep han mener gir en mellomløsning for musikk-bransjen.
- Vi skal bruke vannmerking av MP3-filene. Hver kunde vil få en fil med et unik digitalt spor. Filen kan fremdeles spilles av alle musikkspillere, men legger kunden ut filen på nettet, vil vi kunne spore hvem som har lagt den ut, forteller Bonnier Amigo-sjefen.
Kan ikke vannmerkene fjernes, spør digi.no og får et ja på det.
- Men det er ikke nerdene vi skal selge til. Hvis du insisterer på å kopiere, kan du enten kopiere musikken fra CDen eller laste ned musikken fra nettet, alt ligger jo ute, påpeker Werner.
Werner forteller at MP3-filene vil koste det samme som den WMA-beskyttede musikken de selger i dag. I Norge koster et album rundt 90 kroner i digital format og mellom 149 og 189 kroner i CD-format.
Les her om alle ryktene om de fem store internasjonale musikkselskapene og bruk av MP3.