Second Life er en 3D-verden som kan minne mye om et spill. Forskjellen er at dette er en verden der man kan gå rundt for å bli kjent med andre personer, uten at det er et konkret mål for hva man skal oppnå.
Næringslivet har fått øynene opp for denne virtuelle verdenen og flere av verdens største IT-selskaper har allerede etablert virtuelle avdelingskontorer inne i Second Life.
IBM satser stort på Second Life og på å sørge for at web 3.0 blir det de kaller web 3D. IT-giganten investerer store beløp i å videreutvikle og teste ut forskjellige løsninger som tar i bruk 3D-verdener. Selv i et lite land som Norge, har de nå to personer som jobber med Second Life på fulltid.
Les også:
- [11.10.2007] Nå skal 3D-internett bli en realitet
- [28.09.2007] Høgskolen i Molde skal undervise i Second Life
- [28.08.2007] Tror at Second Life blir større enn web
- [02.08.2007] Ekte krise i virtuelle Second Life
- [26.04.2007] Anbefaler bedrifter å prøve å leve virtuelt
- [09.02.2007] IBM mener at Web 3.0 vil bli 3D-verdener
- [13.12.2006] IBM trapper opp Second Life satsningen
På årets 3GSM-konferanse i Barcelona, stilte de med et eget virtuelt møterom som var en tilnærmet nøyaktig kopi av sin to etasjers stand på konferansen. Der kunne interesserte kommunisere interaktivt mellom 3GSM-konferansen i Barcelona og IBMs stand i Second Life gjennom video og telefonkonferanser.
- Vi fokuserer på mobiloperatørene nå som vi er her på 3GSM-konferansen, sier IBMs representant til digi.no.
En løsning som IBM viser frem er et virtuelt møterom i Second Life, som er direkte koblet opp mot avatarenes mobilabonnement. Når brukeren setter seg på en stol i møteromet, blir vedkommende automatisk ringt opp på sin mobiltelefon. Dermed er en telefonkonferanse mellom de som sitter rundt det virtuelle bordet på plass.
- Løsningen er veldig enkel og alt er bygd ved hjelp av enkle skript i Second Life. Vi har ikke måtte gjøre en omfattende jobb for å få denne løsningen på plass.
Når digi.no litt senere på konferansen tar en tur innom igjen, er det fult ved standen og IBM er fornøyd med responsen de har fått.
- Responsen har vært veldig god. Folk ser potensialet, sier en fornøyd IBM representant.
Målgruppen er mobiloperatørene som deltar på konferansen. Om de tar skrittet fra å vise interesse til å faktisk integrere Second Life eller tilsvarende 3D-verdener gjenstår å se.