Dataspill utgjør en viktig del av IT-bransjen. Det skaper mange arbeidsplasser innen programvareutvikling og spillene presser frem behovet for kraftigere servere og PCer.
NTNU planlegger å opprette et nasjonalt kompetansesenter for spillforskning og som et første steg på veien skal de sette i gang et forskningsprogram som skal se på hvordan spillene brukes og utvikles.
Spill er ikke et nytt område for NTNU. Studentene i Trondheim kan per i dag velge blant cirka 25 fordypningsprosjekter som er relatert til dataspill, men de kan ikke velge å ta mastergraden sin innen spill. Det ønsker universitetet nå å gjøre noe med.
- Vi ser for oss en utdanning der studentene muligens har et par år felles, men etter to års tid kan de spesialisere seg innen for eksempel animasjon, design og programmering, sier Alf Inge Wang, førsteamanuensis ved Institutt for datateknologi og informasjonsvitenskap (IDI), til Computerworld.no.
Ambisjonene er store og strekker seg forbi det å bare kunne levere kvalifiserte ansatte til etablerte norske spillselskaper som Funcom.
- Vi bør kunne forsyne den industrien som finnes i dag, men spesielt ønsker vi å kunne bidra til å få etablert ny spillindustri i Norge, sier Wang til Computerworld.no.