Skype-gründerne Nicklas Zennstrøm og Janus Friis hisset på seg innholdsleverandørene med sin fildelingstjeneste Kazaa og ble senere styrtrike på å selge Skype til eBay. Nå ser det ut til at innholdsprodusentene har fått øynene opp for duoens kapasiteter.
Viacom er en av de store aktørene innen innhold. De eier blant annet MTV, Nickelodeon, Commedy Central og mer enn 130 TV-kanaler på verdensbasis. De har tidligere gått hardt ut mot YouTube og krevd at de må fjerne hele 100.000 opplastede videosnutter, men de er mer vennlig innstilt overfor Skype-gründernes nysatsning Joost.
Les også:
- [26.09.2007] Mener Joost har større potensiale enn Skype
- [11.05.2007] Joost henter mange millioner dollar
- [27.04.2007] Skype-gründere kan ha skutt blink igjen
- [19.01.2007] Slik skal Skype-gutta servere deg TV
- [16.01.2007] Skype-gründernes video-prosjekt får nytt navn
Viacom og YouTube forsøkte å forhandle seg frem til en avtale, men det skal ifølge Red Herring ha stoppet opp etter at Viacom krevde to tredjedeler av inntektene som ble generert fra reklame på YouTube.
Viacom har nå gått ut og sagt at de bare vil la Joost få lov til å distribuere deres videoinnhold på nettet. Analytikere som Red Herring har snakket med, tror imidlertid at denne eksklusiviteten neppe vil vare. De forventer at Viacom og YouTube finner veien tilbake til forhandlingsbordet for å bli enige om en avtale innen rimelig kort tid.
I mellomtiden forventes det at nykommeren Joost vil få en god start takket være innholdet fra Viacom.