Det er nyheter fra Tekst-TV-redaksjonen som nå legges ut på Internett med kontinuerlig oppdatering. Tjenesten er karakterisert som "forsøksprosjekt", og det er ennå ikke tatt stilling til spørsmål rundt opphavsrettighetene til stoffet som publiseres. NTB, som er hovedleverandøren til NRKs Tekst-TV, har gitt klarsignal for publisering av deres saker på Internett - inntil videre. - Spørsmålene rundt den nye bruken av NTBs tjenester vil bli avklart i løpet av høsten, sier informasjonsdirektør i NRK, Hanne Løchstøer til digi:media.
Det samme gjelder publisering av stoff produsert av NRKs egne journalister og reportere. - Våre nyhetssatsinger på Internett vil bli tatt opp med våre egne ansatte etter hvert. Det viktige nå, er å ta ett skritt av gangen og samle erfaring før vi satser for fullt på Internett, sier Løchstøer.
Og at NRK kommer til å satse for fullt på Internett, er det vel liten tvil om. Den tradisjonsrike, tunge, statlige kanalen har etter hvert blitt fullstendig klar over at tiden som "den eneste kanalen" er over. Konkurransen fra stadig flere fjernsynskanaler har blitt møtt med en oppmykning av profilen til NRK 1, og NRK 2 er lansert for å hindre ungdomsflukten. Den samme segmenteringen har blitt gjort på radio. Og nå skal altså NRK komme på banen på Internett også.
- Målsetningen med våre nyhetssatsinger på Internett, er å gi folk en god nyhetstjeneste. Det finnes tjenester på Internett som er bra i dag, men vi har enormt mye informasjon tilgjengelig. Internett skal gjøre NRKs programmer tilgjengelige også utenfor sendetiden. Vi skal prøve så langt det lar seg gjøre å strekke NRKs formål over på Internett, sier Christian Astrup i NRK Interaktiv til digi:media.
Derfor er det vel ikke unaturlig å tro at det kommer flere og bredere nyhetssatsinger fra NRK på Internett framover. Hva er egentlig planene?
- Det kan jeg ikke avsløre, men man kan jo selv tenke seg hvilke muligheter som ligger her, sier Astrup.
Når kan man for eksempel sette sammen sin egen Dagsrevy?
- Ja, det er vel ingen hemmelighet at vi ser for oss at man skal kunne abonnere på nyhetstjenester fra oss. Men jeg kan ikke være så konkret med et tidspunkt her. I forhold til dette nye mediet, er det en naturlig utvikling at brukerne får satt sammen sin egen nyhetstjeneste på grunnlag av sin egen brukerprofil, sier Astrup. Han legger til at tidsestimatet er et spørsmål om kapasitet og om NRKs tradisjoner.
- Man kan si mye rart om NRK, men når vi først setter i gang, får vi jo det til. Det ligger et ansvar i det å være NRK. Når vi satser nytt, må det gjøres ryddig og seriøst. Vi kan ikke gjøre kjappe og enkle satsinger, sier Astrup.
Det er i følge Christian Astrup syv ansatte i NRK Interaktiv. - I tillegg, blir mer og mer produsert av andre redaksjoner, distriktskontorer og avdelinger. Vi som jobber med Internett i NRK er en voksende skare, sier han.