Formatkrigen mellom Sony på den ene siden og Microsoft og Toshiba har lenge pågått, og blir på mange måter sammenlignet med den krigen som i sin tid pågikk mellom VHS og Betamax på 80-tallet. Ingen ser ut til å kunne enes om hvilket format som er det beste. Sony tapte med Betamax, men håper nå å unngå den samme skjebnen med sin PlayStation videospiller.
Og Sony er inne i en god fase. Nå viser en fersk analyse at salget av filmer i Blu-ray high-definition formatet har kapret mer enn 60 prosent av markedet. Salget går langt tregere for det konkurrerende formatet, HD DVD-formatet, viser tall fra Nielsen VideoScan.
De siste tallene fra VideoScan 18. februar pekte på en Blu-ray andel på 65 prosent. Til sammenligning hadde HD DVD bare 35 prosent markedsandel.
VideoScan mener lanseringen av Sonys Playstation 3s videospillemaskin med Blu-ray DVD-spiller, kan ha stjelt markedsandeler fra HD-DVD.
Sony lanserte Playstation 3 17. november i fjor, og utviklingen er interessant lesing.
Mellom ukene fra 26. november til 17. desember, lå HD DVD salget fortsatt over Blu-ray. Men etter 24. desember ble det fart i Blu-ray fart salget som fikk hele 53,3 prosent av markedet.
Dette til tross for at Sony har slitt med feilprosent i produksjonen av laserdiodene. I tillegg koster Sonys Playstation 3, 500 til 600 dollar i USA, opptil 50 prosent mer enn Microsfots Xbox 360.
Xbox 360 leveres kan selges billigere enn PS3 blant annet fordi den ikke inkluderer noen optisk avspiller for HD-innhold, men de som ønsker en slik, kan i flere land kjøpe en separat HD DVD-spiller for mindre enn prisforskjellen på de to spillkonsollene.
Mange Hollywood og produsenter av elektronikk tar nå side for enten Blu-ray eller HD DVD. Goldwyn-Mayer, 20th Century Fox, Walt Disney Pictures og Sony lanserer kun DVD-er i Blu-ray, mens Universal Studios bare distribuerer HD DVD.
Sony, Hitachi og Philips favoriserer Blu-ray, mens Toshiba og NEC går for HD DVD.
Bare Warner og Paramount Pictures gir ut filmer i begge formater.
Etter hvert som utvalget i filmer blir større så vil forbrukerne ta beslutninger på hvilket format som gir de største valgmulighetene. Ingen vil komme til å kjøpe seg en spiller uten at det finnes nok innhold å velge i.