Etterspørselen etter flashminne har økt kraftig de siste årene. Minnetypen brukes både i periferiutstyr som minnekort (SD Card, Compact Flash og så videre) og USB-pinner, og i utstyr som mobiltelefoner, PDA-er og disker.
I det siste er flashminne presentert som en mulig erstatning for harddisker i PC-er og bærbart utstyr. Store flashminne-enheter koster fortsatt flesk: En «harddisk» på 60 GB, uten bevegelige deler, kommer i dag på rundt 10.000 kroner, og er fortsatt for spesielt interesserte.
– Grunnen til at det i det hele tatt snakkes om det, er det voldsomme prisraset som bare ser ut til å ville fortsette i overskuelig fremtid, sier Jan Terje Kleiven i Kingston Technology til digi.no.
Aktørene innen flashminne er dels produsentene av selve brikkene – Samsung, Infineon, Micron – dels dem som setter brikkene sammen til ferdige produkter som USB-pinner og minnekort. Kingston er blant de siste.
– Vi regner med at prisen per gigabyte flashminne falt med 80 prosent fra 1. januar 2006 til 1. januar 2007. Hittil i år har vi opplevd ytterligere et fall, på anslagsvis 50 prosent. Kingston kommer øyeblikkelig til å kunngjøre ytterligere et prisfall på flashprodukter.
Prisfallet gjenspeiles i prisen på for eksempel USB-pinner. På Komplett.no får du i dag en Kingston DataTraveler ReadyFlash på 2 GB for 279 kroner, inklusiv mva. Produktet er raskt, og tilfredsstiller kravet til ReadyBoost-funksjonen i Windows Vista. Det innebærer at Vista bruker den som virtuelt minne, i stedet for å lagre til disk.
Fortsetter prisraset i samme tempo i år som i fjor, kan man forespeile seg USB-baserte lagringsenheter for PC-er og annet utstyr ned mot 20 til 30 kroner per gigabyte i løpet av året.
Med de mye lavere prisene åpner det seg stadig flere anvendelsesområder for flashminne.
VMware lanserte i forrige uke «Pocket ACE», der bedriftene definerer en standard virtuell PC, ferdig konfigurert og ladet med applikasjoner, som distribueres på en USB-pinne.
I november lanserte Citrix og IBM en felles løsning for kriseberedskap: IT-folkene utstyres med spesielt ladede USB-pinner for å opprette ad hov krisesentre, mens brukere får egne USB-pinner med det de trenger for å kunne gjøre en hvilken som helst PC til en arbeidsplass, hovedsakelig ICA-klient, en lynmeldingsklient og en påloggingsklient.
– Vi har også tanker om hvordan USB-pinner kan utnyttes til rettighetskontrollert digital innhold for mobile brukere, sier Kleiven.
Det enorme prisfallet har gjort at mange aktører opplever problemer, trass i økende volumer.
– Kingston greier seg fordi vi har organisert produksjonen vår på en spesiell måte. Silisium-skivene, «waferne», som vi bruker, kan brukes til både DRAM og flashminne. Slik kan vi bruke de mer stabile prisene på DRAM til å kompensere for prisfallet på flash.
Flashprodukter fra Kingston koster gjerne noe mer enn tilsvarende produkter fra andre merker.
– Det skyldes to forhold, som begge er gunstig for brukeren. Det ene er at vi kjører en ekstra kvalitetskontroll på både skivene og de ferdige brikkene, noe produsentene vi kjøper av tar seg betalt for. Det andre er at vi ordner produktene våre slik at de tåler langt flere lese- og skriveoperasjoner. Begge forhold innebærer bedre kvalitet og lengre levetid.
Kleiven ser en faktor som kan stanse prisraset på dagens flash: En ny teknologi som erstatter dagens.
– Erstatningen er allerede på vei: «phase change memory» eller PRAM. Dette er ikke volatilt minne som er mer egnet til å kjøre programmer i enn flashminne. De første produktene vil komme til høsten.
Man kan se for seg hvordan PRAM kan erstatte både DRAM og flash, for eksempel i bærbart eller mobilt utstyr. Da blir betegnelsen «PC på en pinne» enda mer treffende.
Les også:
- [03.05.2007] Flashminne i de fleste bærbare innen to år
- [20.03.2007] Fujitsu har kastet ut harddisken
- [16.03.2007] Innhold til mobil vil selges på minnekort
- [08.03.2007] Attraktivt flashminne-alternativ kommer i år
- [06.03.2007] Penger å spare på virtuell PC i USB-pinne
- [21.11.2006] USB-pinne lar folk jobbe gjennom krisen
- [12.09.2006] Viste superrask flash-etterfølger