Virtuelle nettbaserte verdener i 3D blir stadig mer populært, enten det er snakk om spill som World of Warcraft eller sosialiseringsverdener som Second Life.
Analyseselskapet Screen Digest har tatt en titt på hvor populære slike verdener er og hvor mye de omsetter for i ekte penger.
Bare i den vestlige verden, det vil si USA og Europa, har denne omsetningen allerede passert en milliard dollar på årsbasis, noe som i norske kroner tilsvarer litt i overkant av seks milliarder kroner.
87 prosent av denne omsetningen kommer fra abonnementsavgiften som brukerne betaler hver måned.
Ifølge BBC uttrykker rapporten en tro på vekst i markedet, men ikke av den eksplosive sorten. Screen Digest tror på en inntekt fra abonnementsavgiften på cirka 1,5 milliarder dollar innen 2011.
Hvor mye mer som eventuelt vil skapes av omsetning fra andre områder som salg av reklameplass og salg av virtuelle gjenstander er uklart, men Screen Digest tror ikke at det vil være i nærheten av å forbigå abonnementsinntektene.