Det er knapphet på IT-kompetanse i Norge. Bransjens forsøk på å hente inn ekspertise utenfor EØS-området vanskeliggjøres av den langdryge papirbaserte saksbehandlingen i Utlendingsdirektoratet (UDI).
Les også:
- [13.06.2007] Schengen får verdens største biometribase
- [26.03.2007] Skal sette fart på den elektroniske handel
- [22.03.2007] UDI vil over på digital saksbehandling
- [21.03.2007] Slik er UDIs sabotasje av IT-Norge
- [15.03.2007] Frykter tap av IT-hjelp ved sommel i UDI
digi.no har mottatt dette innlegget der UDI-direktør Ida Børresen forteller hvordan direktoratet tenker å ta i bruk elektroniske hjelpemidler for å gjøre saksbehandlingen mer effektiv:
UDI planlegger å ta i bruk elektroniske verktøy for å effektivisere saksbehandlingen. Allerede i 2007 innfører vi elektroniske løsninger som vil gjøre det mulig for visumsøkere å søke, betale og sjekke saken sin via Internett.
Planen er å utvikle slike løsninger for andre sakstyper i årene som kommer. Utviklingen vil skje trinnvis frem mot 2010 og er avhengig av bevilgninger.
Når det gjelder elektroniske tjenester mot brukerne i form av å kunne sende søknad via internett, sjekke status i saken sin og betale på nett, vil vi først ha en løsning for visumsøkerne klar ved utgangen av året. Tjenesten vil tilgjengeliggjøres både via UDs og UDIs nettsider.
Skanning av alle dokumenter vil etter hvert gjøres av hensyn til fullelektronisk saksmappe, men det vil alltid kreves fysisk verifikasjon av dokumenter i saken, dvs minimum ett fremmøte for søker med originaldokumenter.
Etter hvert vil vi imidlertid i større grad innhente informasjon elektronisk fra andre offentlige registre der dette er mulig, slik at kravene til søker om å fremskaffe informasjonen selv vil for noen typer saker bli redusert. Eksempel på dette er søknad om statsborgerskap hvor mye informasjon kan hentes fra offentlige registre.
Når det gjelder arbeidssaker vil vi ta fatt på å utvikle bedre løsninger for disse straks vi har løsningen for visum på plass ved årsskiftet. Vi ser for oss at vi i stor grad kan bygge videre på den tekniske løsningen for visum og avhengig av hva vi får i bevilgninger kan vi i løpet av 2008 ha betydelig bedre tekniske løsninger som vil effektivisere saksbehandling av arbeidssaker.
Direktoratet har allerede innført en rekke elektroniske systemer:
NORVIS er et nytt saksbehandlingsverktøy for visumbehandlingen på utenriksstasjonene. Systemet gir også utenriksstasjonene tilgang til annen relevant saksinformasjon og er første fase i arbeidet mot en felles visumdatabase for Schengen-landene.
SESAM er et nytt system for asylmottakene. Systemet vil effektivisere oppfølging, administrasjon og drift av mottakene. Etter lanseringen av den første versjonen går kommunikasjonen mellom UDI og mottakene nesten utelukkende elektronisk. Det sparer UDI og mottakene for dobbelregistrering. I løpet av 2007 vil systemet også omfatte beboer- og mottaksøkonomi.
I 2006 startet dessutten arbeidet med et felles system for lagring av dokumenter og utvikling av nettbaserte tjenester for søkerne. Et felles elektronisk dokumentlager vil lette saksgangen ved at større deler av informasjonen i en sak blir tilgjengelig for de som trenger den. Når det gjelder tjenester for søkere, vil UDI i løpet av 2007 prøve ut elektroniske visumsøknader. Søker skal kunne registrere søknaden på nettet, se status i saken og betale gebyret via nettet.