Netthandelen.no hevder i år å være den største enkeltannonsøren på nett.
- Det er en krig mellom annonsørene for å få mest mulig oppmerksomhet, sier gründer Einar Øgrey Brandsdal i Netthandelen.
Han mener annonsører i dag må forholde oss til en helt ny verden.
- Tidligere ble vi kontaktet av de ulike nettmediene med spørsmål om vi ville annonsere, og vi ble forespeilet gode rabatter. I dag er det snudd på hodet og rabattene er langt lavere, fordi etterspørselen etter synlighet er større enn noen gang, sier han.
I 2006 omsatte Netthandelen.no for i underkant av 300 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 18 millioner kroner.
Netthandelen.no har bevisst valgt bort kanaler som TV, boards og papirmedier. Disse kanalene vil ikke ha tilsvarende kraft som nettmediene, mener han.
- Når vi annonserer på Internett er det enkelt for brukeren å klikke seg direkte inn i butikken vår. I de andre kanalene betyr det at forbrukerne må gjøre flere fysiske anstrengelser for å besøke Netthandelen.no, og det er lett å bli avledet så fremt man ikke er logget til Internett, sier Øgrey Brandsdal.
Han viser til en undersøkelse blant 1000 mennesker om hvilken annonse de husker best på nett, og Netthandelen kom da blant de første i folks minne.
– Nesten 500.000 har registrert seg hos oss, over 10 prosent av Norges befolkning er gjengangere på auksjonsstedet, forteller Brandsdal.
Antall unike besøkende per dag ligger mellom 30.000 til 60.000 unike brukere. Disse gjennomfører i snitt 5000 auksjoner, hvorav de fleste varer i fem minutter. Netthandelen er derfor avhengig av at kundene kommer innom ofte. Mesteparten av trafikken og salget skjer da om kvelden – og rundt lunsjtider.
Dette var de største norske annonsørene på Internett i første halvår 2006:
- Telenor
- Netthandelen
- Color Line
- Deal.no
- Storebrand
- SAS Braathens
- Gjensidige
- FINN.no
- Elprice
- MyTravel