Mobiltelefonene blir stadig mer avanserte og et av områdene som bransjen har store forventninger til, er mobile spill. Dette er et marked som omsetter for cirka 15 milliarder kroner på verdensbasis og som forventes å tredobles frem til 201, ifølge analyseselskapet Informa Telecoms & Media.
Her i Norge er det Aspiro som leder an i markedet. De opplyser til Finansavisen at de solgte en million mobilspill ifjor, for totalt 60 millioner kroner. Med det har de en markedsandel på 60 prosent i det norske markedet, det største i Norden.
- Det norske innholdsmarkedet er dobbelt så stort som det svenske på tross av at vi er halvparten så mange mennesker, sier Jan Erik Sødegaard, daglig leder i Aspiro, til Finansavisen.
Aspiro har tro på at også det norske markedet vil vokse kraftig i tiden fremover.
- Ungdom er vant til å betale flere hundre kroner for et konsollspill. Etterhvert som produktene blir bedre, og markedet modnes, mener vi at det også vil være muligheter for høyere marginer, sier Sørgaard til Finansavisen.