- Forretningsidéen var å levere redaksjonelle innholdstjenester mot trådløse enheter. Det viktigste var SMS-tjenester. Vi leverte ringelyder og logoer også, men dette var ingen stor satsing, vi anså egentlig dette som et døende marked, eller i hvert fall et marked der betalingsviljen var minkende, sier styreformann Jon Morten Melhus som hadde opsjoner som aldri ble innløst.
Melhus er blant annet kjent fra tiden i Radio 1 Norge, men var også tidligere involvert som styreformann i Matnett, dagligvareselskapet til Henning Holstad som ble lagt ned for et par år siden.
- Vi var for små alene og ønsket å slå oss sammen med en av de større norske telekom-aktørene. Men Mobile Feed klarte ikke å ekspandere fort nok. Vi fikk en del interessenter, men rakk det ikke før kassen ble tom. Vi var nok litt for tidlig ute, sier Melhus.
Selskapet endte hos Skifteretten tidligere denne uken.
- Nå er det over. Vi jobbet med aktørene helt til siste slutt, men måtte kaste inn håndkleet.
Melhus opplyser at det til sammen er brukt 12 millioner kroner siden starten. - Det har vært dyrt å utvikle de tekniske løsningene. Dessuten har vi brukt 3 millioner kroner på markedsføring.
Inntektene har vært heller sparsomme, under én million kroner i løpet av det året selskapet var i drift, ifølge styreformannen.
Feed hadde omtrent 20.000 brukere i databasen, og selskapet jobbet med tjenester som lett kunne eksporteres til utlandet.
Det mest interessante var, ifølge Melhus, koblingen mellom Internett og mobiltelefon. - Denne koblingen fungerte. Man kunne bestille tjenester til mobilen fra nettet, og konseptet virket lojalitetsbyggende. Man kunne lagre tekstmeldinger på nettet også. Man fikk sitt eget område der man kunne ta vare på meldinger man ikke ville slette fra telefonen sin - på den måten slipper man å slette historie, sier han.
Markedsføringen til Feed har, i tillegg til å koste flesk, fått mye oppmerksomhet. Blant annet lagde reklamebyrået New Deal DDB tre 'kontroversielle' reklamefilmer som handlet om mobiltelefoner som spiste mennesker. Disse reklamefilmene ble nektet vist på en rekke kinoer i Norge på grunn av sitt blodige innhold.Mobile Feed AS er eid av Future Preview og gründerne - med Trond Bugge i spissen (30 prosent), Fishnet Nordic (som er deleid av Future Preview) (21 prosent). I tillegg finner vi Northzone Ventures (tidligere Venture Partners) (med 21 prosent), A-pressen (med 21 prosent) og ansatte pluss andre (med 7 prosent på eiersiden).
Styret har, i tillegg til Melhus, bestått av Terje Osmundsen (Future Preview), Tellef Thorleifsson ( Northzone Partners), Cecilie Norland (A-Pressen Interaktiv) og Ole Petter Nyhaug (Fishnet Nordic)
Styreformannen hevder at selskapet hadde en svært kompetent og kreativ redaksjon som leverte innholdstjenester rettet mot ungdoms- og studentmarkedet.
Så kreative var redaksjonen, at de greide å lage et scenario rundt de omstridte reklamefilmene: en markedssjef måtte ta sin hatt å gå på grunn av 'skandalen' rundt de blodige filmene.
Denne personen var Feeds 'forsker', Brian Henriksen. Denne mannen eksisterer nemlig ikke i virkeligheten, men på selskapets nettsider er han presentert både med navn, bilde, e-postadresse, mobilnummer og det står skrevet litt om hva han har drevet med tidligere.
- Feed har ca. ti ansatte som må gå, forteller Melhus.
- Er Brian Henriksen en av dem?
- He he. Ja. Man kan si det sånn. Det er derfor det blir CIRKA ti.
På spørsmål om hva Brian Henriksen nå skal ta seg til, svarer Melhus at Henriksen er en mann med mange talenter. - Han klarer seg nok...