DoubleClick er en av verdens største nettannonseselskaper. De lever av å selge annonser som legges ut på partnernes nettsider.
Flere selskaper har vært interessert i å kjøpe selskapet, blant annet Yahoo, Time Warner og Microsoft, men det var Google som til slutt trakk det lengste strået forran nesen på Microsoft.
Søkegiganten bladde opp 3,1 milliarder dollar i kontanter for DoubleClick, og med de tar de et stort sprang mot konkurrenten Yahoo på bannerannonser. Fra før av er Google dominerende på søkeordannonser der annonsørene betaler per klikk.
- Det mest forlokkende argumentet for å gjøre dette kjøpet er at det aksellererer vår annonsesatsning, sier Eric Schmidt, administrerende direktør i Google, til CNet News.
DoubleClick var eid av et privat investeringsselskap som kjøpte selskapet for 1,1 milliarder dollar for to år siden. Med en kjøpesum på 3,1 milliarder dollar, er DoubleClick Googles største oppkjøp til nå. YouTube var tidligere det største med 1,65 milliarder dollar.
Når kjøpsprosessen er sluttført en gang i løpet av året, vil Google og DoubleClicks kunder få et integrert grensesnitt der de kan administrere annonsekampanjer som tar i bruk både bannerannonser og søkeordannonser.
Kjøpet må godkjennes av amerikanske konkurransemyndigheter og Googles konkurrenter har allerede signalisert at de håper at myndighetene tar en grundig vurdering av kjøpet. De frykter at det vil gi Google en dominerende posisjon i det raskt voksende annonsemarkedet på internett.
- Googles kjøp av DoubleClick gjør at de to største leverandørene av nettbaserte annonser blir samlet et sted og det vil gi en markant mindre konkurranse i markedet, sier Brad Smith, Microsofts juridiske rådgiver, til Wall Street Journal.
Ifølge Smith vil Google og DoubleClick tilsammen håndtere mer enn 80 prosent av nettreklamen som vises på en tredjeparts nettsted.
Google på sin side er ikke bekymret for at myndighetene kan komme til å stoppe kjøpet.
- Vi er trygge på at dette kjøpet vil passere myndighetenes inspeksjon, sier en pressetalsmann for Google til Wall Street Journal.