Det har tatt tid, men Internett toger inn i stadig nye bransjer og kutter kostander. Nå kan dette være i ferd med å skje med en ny bransje her i Norge: Eiendomsmegler-bransjen har fått være i fred så langt, men åpner en norsk tjeneste som trekker på ideer fra amerikansk boligsalg på flere måte.
Igglo er en nystartet eiendomsmegler som satser på å ta et stort jafs av det norske meglermarkedet på kort tid. For å klare det har de utviklet en nettjeneste som henter ideer både fra Googles kartsystemer og sosiale nettverkstjenester som MySpace. Hovedideen er å la både kjøper og selgere delta - i dag er det bare selgere som styrer salgene.
- Det som finnes i dag av nettsider i bransjen er mer å regne som elektroniske kataloger, sier Andreas Wabø, administrerende direktør i Igglo, til digi.no.
Igglo har utviklet en nettjeneste der kundene selv kan gjøre mye av jobben.
- Konsumentene er med å produsere tjenestene. De blir prosumenter, sier Wabø.
Prosumenter er et relativt nytt begrep som internasjonalt har blitt tatt i bruk i forbindelse med Web 2.0-tjenester. Det er en sammensetting av de engelske ordene producer og consumer.
En viktig del av tjenesten er testsalg av boligen. Det innebærer at forbrukeren selv tar bilder, legger ut informasjon om boligen og legger ut en prisvurdering.
- Legg ut din bolig med egne bilder, publiser annonsen og skriv egen tekst, så vil andre forbrukere kunne gå inn å se. Alt som gjøres på nettet er gratis for forbrukerne, sier Wabø til digi.no.
Potensielle boligkjøpere kan titte på boliger de er interessert i for så å øremerke de boligene de kan være interessert i å kjøpe. Dersom de har spørsmål eller tilbakemeldinger på boligen, formidles dette via Igglo til eieren av boligen. Det gjør de også hvis det meldes interesse for en bolig der eieren ikke selv har lagt den ut på Igglos hjemmesider.
Igglo har sørget for å fylle opp nettsiden med endel basisinnhold før de lanserte tjenesten torsdag i forrige uke.
- Vi har holdt på siden i fjor høst med 13 fotografer som har kjørt rundt og tatt bilder av hver eneste bolig i Oslo-området med mer enn fire boenheter, sier Wabø.
De har også koblet tjenesten opp mot Google Maps, slik at det skal bli lett å finne frem til boligfeltet man er ute etter.
- Vi har utviklet tjenesten selv i Finland, sier Wabø.
Selv om det har kostet penger å utvikle tjenesten, er den gratis for kundene. Igglos forretningsmodell er å tjene penger på helt vanlig eiendomsmegling. Der tar de en fast pris på to prosent av salgssummen.
- I Norge er det jeg som har startet det. Bak selskapet står Tayvas, et finsk kommunikasjonsselskap. De startet i Finland i februar i fjor og i løpet av seks måneder ble det Helsinkis tredje største eiendomsmegler, sier Wabø, til digi.no.
Den suksessen håper Igglo på å repetere i det norske markedet.
- Vi har som mål å bli blant de tre mest attraktive boligformidlingsselskapene i Oslo i løpet av det neste året. I tillegg planlegger vi å etablere tjenesten i flere andre norske byer i løpet av 2008, sier Wabø.