Mange kommende PC-spill, og etter hvert også andre grafikkintensive applikasjoner for Windows, vil ta i bruk DirectX 10, den nyeste utgaven av Microsofts biblioteker og programmeringsgrensesnitt for grafikk og multimedia. Dette er også blant de viktigste av de konsumentrettede nyhetene i Windows Vista. DirectX 10 skal bidra til at flere velger å oppgradere fra Windows XP og tidligere, til Windows Vista.
Nå kan det vise seg at denne funksjonaliteten ikke vil være eksklusiv for Windows Vista særlig lenge.
Et amerikansk selskap, Falling Leaf Systems, annonserte i forrige uke at det gjennom prosjektet Alky Project har utviklet en tidlig utgave av det selskapets kaller DirectX 10 kompatibilitetsbiblioteker. Hensikten med disse er nettopp å gjøre det mulig å kjøre spill og annen programvare som krever DirectX 10 på eldre Windows-utgaver enn Vista.
I tillegg hevder selskapets sjefutvikler, Cody Brocious, at bibliotekene også vil gi Vista bedre kompatibilitet med maskinvare, ved at geometri-shadere kompileres ned til ren maskinkode dersom maskinvaren ikke er i stand til å håndtere dem på egenhånd.
Testversjonen, som nå kan lastes ned, kan brukes til å vise eksempler fra Direct SDK-en på Windows XP. I løpet av de kommende månedene håper Brocious at man har kommet så langt at bibliotekene også kan brukes sammen med vanlige spill.
Foreløpig er det bare Nvidias GeForce 8-familie med grafikkprosessorer som støtter DirectX 10. AMD/ATI ventes å komme med slik støtte i løpet av få uker.