Mens konkurrentene må gå over landegrensene for å finne IT-hoder, mener Bekk-sjef Olav Folkestad at det fortsatt er nok å ta av i Norge, både blant nyutdannede og erfarne utviklere.
Bekk er et helnorsk selskap med 160 ansatte. De kan ikke gjøre som de internasjonale konsulentselskapene som IBM, Accenture og Capgemini som henter inn kolleger fra lavkostland eller sette ut oppdrag til søsterbedriftene.
Konsulentselskapet Bekk har likevel gjort stor suksess med utviklingsprosjekter basert på internetteknologi, og har de siste fire til fem årene vokst med 15 til 20 prosent hvert år i antall ansatte.
Og veksten synes bare å fortsette. I en helsides annonse i Aftenposten på søndag søker Bekk etter en rekke nye utviklere på Java og .Net, grensesnittprogrammere, ledere på strategisk rådgivning og funksjonalitet, prosjektledere og salgsledere.
Administrerende direktør Olav Folkestad vil ikke fortelle hvor mange folk som skal ansettes, men bekrefter at selskapet kjører kontinuerlige kampanjer på å skaffe nye folk.
Han medgir at det er en tøff kamp om hodene, men hevder likevel at Bekk ikke har noe problem med å fylle stillingene. Han har tidligere uttalt til digi.no at konsulentselskapet aldri tyr til eksterne krefter, og mener Bekk selv er best til å bedømme.
– Vi har lykkes bra med rekruttering, og har ansatt mange som ikke har begynt ennå, forteller Folkestad til digi.no.
Les også:
- [21.09.2007] Markedsomveltning fikk Bekk til å selge
- [27.09.2006] Tjener rått på å holde seg unna produkter
Konsulentselskapet skiller seg ut fra mengden ved at de klarer å kombinere en rask vekst med solide driftsmarginer. Selskapet satt i 2005 igjen med et overskudd på 27 øre for hver krone de omsatte. Det blir ekstra imponerende når man samtidig ser at de hadde en vekst på hele 37,1 prosent, fra 93,7 millioner i 2004 til 128,3 millioner kroner i 2005. Veksten fra 2005 til 2006 var på 36,5 prosent til 175,2 millioner kroner.
Folkestad vil ikke ut med hvorvidt nyrekrutteringen skyldes nye kontrakter, og heller ikke om resultattallene.
Men et vesentlig poeng er at Bekk aldri lager egne produkter, men kun konsulenttjenester.
Et annet viktig moment bak Bekks kommersielle suksess ligger i organiseringen. Selskapet har nå 160 ansatte og samtlige jobber ved selskapets kontor på Vippetangen i Oslo. Det å ikke ha avdelingskontorer frigjør administrative ressurser fra å måtte spre sin innsats utover flere kontorer. Salg og administrasjon utgjør bare syv stillinger i selskapet.