Intel har en formidabel pengebinge de kan ta av for å investere i lovende oppstartsselskaper.
Nå har de bladd opp 140 millioner kroner for å investere i Jajah, en av Skypes største utfordrere på internettbasert telefoni. I tillegg til pengene, får Jajah også støtte i form av tilgang til å bruke en rekke av Intels patenter innen området.
- En av tingene som lokket oss med Jajah var at de utvikler en bedre brukeropplevelse, sa Stephen Salzman, sjef for strategiske investeringer i Intels ventureenhet, på en pressekonferanse, ifølge DI.se.
I motsetning til med Skype, kan brukere av Jajah bruke sin vanlige telefon istedenfor å måtte ringe via en PC. Det fungerer gjennom at Jajahs servere ringer opp brukerens telefon, for så å koble den opp mot telefonen i den andre enden. Besparelsen ligger i at samtalen går mellom servere utplassert på internett, istedenfor gjennom det vanlige telefonnettet.
Les også:
- [28.08.2007] Analytiker tror Google vil vinne framfor Skype
- [29.05.2007] Skype-konkurrent får drahjelp
- [09.10.2006] Stjeler kunder fra Telio og Skype
- [06.07.2006] Tilbyr nettsted som billig telefonsentral
- Vi anser at Skype ikke passer for en stor gruppe forbrukere. Skype er for sofistikert for det store flertallet, sa Roman Scharf, gründer av Jajah, på pressekonferansen.
Pengene fra Intel skal blant annet brukes på en rekke markedsføringstiltak, deriblant på å sponse nye brukere et vist antall gratissamtaler. For bare en uke siden, inngikk forøvrig Intel et tilsvarende markedsføringssamarbeid med Skype.
Jajah er fortsatt en liten aktør, sammenlignet med Skype. De har ifølge DI.se cirka 2,5 millioner brukere, mens Skype har over 100 millioner.
Det er heller ikke noe direkte unikt å ha Intel med på laget som investor. Prosessorgiganten sprer sine investeringer utover en lang rekke selskap, og det å få avkastning på investeringengjennom å plukke en vinner er ikke nøvendigvis det viktigste for selskapet. Vel så viktig for Intel, er det å finansiere en rask vekst i nye markeder som kan kommet med stor etterspørsel etter Intels produkter, når markedet blir større og mer modent.