Jobben med å designe Conan-spillet enorm. Mye er gjort, men Funcom jobber i høygir med å polere alle detaljene og legge til alt som skal på plass. Selskapet bruker et egenprodusert jobb-fordelingsverktøy der man melder inn en og oppgaver. Det er egne ledere som jobber fulltid bare med å fordele oppdragene. Her er et oppdrag - det skal lages en brynje til en spillfigur.
Funcom har organisert utviklingsjobben med å dele opp oppdragene i en lang rekke svært spesialiserte ansatte. Designjobben med alt som skal inn i spillet, starter egentlig med penn og papir eller tegnebrett for å lage skisser. Hver bygning, figur eller objekt, for eksempel våpen, skapes ved at en tegner lager en tradisjonell tegning. Her er det viktig å tegne figurene og alt i Conans ånd.
For å sikre Conans ånd, flyter det over alt i lokalene til Funcom med Conan-effekter og Conan-blader. Mange av veggene er dekket av Conan-plakater.
Neste trinn i spilldesign-prosessen er å gjøre om tegningene til 3D-figurer med bevegelige ledd på riktig steder. Skjermene viser en figur og klærne i utbrettet format (til høyre). Funcom har egne klesdesignere til å kle figurene med klær, hud og pels som er fargelagt på riktig måte.
Men det enda lenge igjen til figuren er ferdig og kan settes inn i spillet: En scripter legger inn alle muligheter våpenet eller figuren kan oppføre seg på. For eksempel falle sammen og dø dersom man blir slått ned bakfra, kysse eller bevegelse i fullt ritt. Hver figur har 300-400 bevegelser. Disse scriptene skapes i et visuelt flytdiagram-aktig miljø der hendelser og konsekvenser kan utløse hverandre.
I tillegg til vanlig 3D-design, har Funcom egne folk som tar seg av partikkel-effekter. Det kan være tåke, men den viktigste er blod, for Conan er ikke et kjørespill. Sonia Tyndale skulle egentlig hatt tittelen "Blodsjef, Funcom" på visittkortet sitt. Tyndale 3D-tegner her et hjerte - det skal kunne rives ut av kroppen på en uheldig spiller. Hun styrer også blant annet mengden blod som skal vises mot brukere fra forskjellige land: For eksempel må tyske brukere få vist mindre blod.
For å sikre at bevegelsene blir naturlige, har Funcom et eget såkalt motion capture-studio. Ved å feste små målepunkter (de sølvfargede halvkulene) på kroppen og stangen som simulerer våpenet, kan kamera som er festet i taket og spesialprogramvare fange bevegelser i 3D. Funcom har i mange runder leid inn trente kampsport-aktører for å sikre seg realistiske bevegelser.
Spillerne skal låse og bevege seg rundt på de flere hundre kvadratkilometer stor Conan-riket. Dette landskapet er designet av egne spesialister, hver med sine spesialiteter. World-designer Thomas Wollbekk arbeider her med å plassere en gammel ruin inn i terrenget.
Funcom har også en større gruppe programmerere som skaper selve spillogikken og alle systemene for å administrere spillere på serverne. Alle spillerne konkurrerer ikke i samme landskap - da hadde de stått på skuldrene til hverandre.
Funcom har også en egen lydmann. Morten Sørlie vil ha laget 10-15.000 lyder når Conan rulles ut. Dette er ekstremt mye for et spill, men fordi brukerne skal være så lenge i Conan, kan det ikke bare være en "fuglesang i skogen" eller "sverd-mot-sverd"-lyd. Det ligger inne for eksempel 25 fottrinn-lyder for hvert mulig underlag, for eksempel sand.
I kroken i lydstudioet står alle "våpnene" - diverse redskap som lager sverd- og andre slagvåpenlyder.