Michael Dell hintet om det tidligere i våres og det fallende salget i første kvartal avgjorde kampen: Dell skal offisielt gi opp sin direktesalgsmodell, mantraet som første Dell fra å bli startet på studenthybel til å bli verdens største PC-leverandør.
Sent norsk tid på onsdag offentliggjorde Michael Dell en plan for å begynne storstilt salg gjennom partnere.
Endringen er historisk og har nok sittet langt inn hos Dell rent psykologisk. For beslutningen viser at resten av PC-bransjen hadde rett - du trenger partnere. Men Dell tar ikke skrittet helt ut: Du vil fremdeles ikke finne Dell-maskiner i butikker som Elkjøp.
Nå medgir Dell, skriver Financial Times, at det er en del kunder som ikke vil kjøpe direkte. De har ikke kyndige IT-folk selv og trenger hjelp til å få installert og administrert sine PC-parker og servere. Dell skal derfor på globalt nivå alliere seg med løsningsleverandører.
Her i Norge har Dell allerede begynt å snu: Det avslørte Michael Jacobs i et intervju med digi.no i april (se lenke under). Dell har dessuten lenge i det litt stille hatt partnere - Ergogroup solgte i flere år maskiner for Dell i nettopp den type partnerskap selskapet nå skal gjøre mye mer av.
Les også:
- [01.06.2007] Dell tyr til masseoppsigelser
- [24.05.2007] Dell gir opp og starter butikksalg
- [16.05.2007] Langt frem til Dell er snudd
- [30.04.2007] Dell-sjef hinter mot dramatisk omlegging
- [30.04.2007] Dell Norge vil kjøpe opp for å vokse
Dell Norge jaktner nå på partnere som vil selge totalløsninger til kundene - basert på Dell-maskiner. Jackobs gikk et skritt lengre og fortalte at Dell vurderer å kjøpe selskaper for å bli større på konsulenthjelp selv.