I en kampanje denne måneden kjører Telio sammen med Smart Club et supertilbud, der de tilbyr nye kunder 500 kroner kontant, mot at kunden registrerer seg som Telio Mini-abonnent og binder seg for 12 måneder.
Men Forbrukerombudet mener dette kan være en tvilsom reklame. Rimeligere tellerskritt og rabatt på telefonrening er kun en prissettingsmekanisme, og ikke nødvendigvis en gode for kunden.
- For å kunne ha bindingstid på et abonnement må kunden ha en klar fordel, for eksempel mobiltelefoner til redusert pris, forklarer juridisk rådgiver Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet.
Han mener at kontantbeløpet ikke rammes av tilgiftsparagrafen i markedsføringsloven som sier at pengeytelse kun regnes som tilgift når den mangler naturlig sammenheng med betaling for hovedytelsen.
Pengen kan tross alt brukes til å betale telefonregningen, som det også markedsføres med, men Forbrukerombudet er mer betenkt på om bindingstiden gir kunden en faktisk fordel.
- Vi er i dialog med Telio. Det er ikke endelig avklart om de 500 kronene kunden får vil gi en gode ettersom de blir bundet til selskapet i 12 måneder, sier Ravne Bugten til digi.no.