Rubrikkmarkedet er et lukrativt segment på internett. I Norge er det Schibsted-eide Finn.no som er den dominerende aktøren, mye takket være god distribusjon fra blant annet Aftenposten.
Flere har prøvd å utfordre denne posisjonen, men det har vist seg vanskelig da rubrikkmarkedet er et typisk marked der vinneren stikker av med hele gevinsten. For å få mange brukere må man ha mange annonsører, og for å få mange annonsører må man ha mange brukere.
Nå har imidlertid en av de mange utfordrerne funnet frem til en måte som de tror kan gjøre det mulig å utfordre markedslederen.
Rubrikk.no har i dag lansert en søkemotor der man gjennom et nettsted får tilgang til alle rubrikkannonser som er lagt ut, uavhengig av hvilken rubrikktjeneste den er lagt ut på. Dermed kommer de rundt problemet med å skaffe nok rubrikkannonser til å gjøre nettstedet interessant for brukerne.
- Sammenliknet med de etablerte rubrikkannonsenettstedene vil dette gjøre et nesten dobbelt så stort antall rubrikkannonser tilgjengelig for norske forbrukere, sier Adil Osmani, markedssjef i Rubrikk.no, i en pressemelding.
I dag er det over 700.000 rubrikkannonser ute på mer enn 350 nettsteder i Norge. I underkant av halvparten av disse ligger på Finn.no.
− Rubrikk.no er først og fremst en søkemotor som vil komme forbrukerne til gode, men siden kan også styrke portaler som ønsker å tilby et ferdig rubrikkmarked. Vi samarbeider dessuten med flere større annonsører og nisjeportaler som ser verdien i å få presentert sine rubrikkannonser for flest mulig, sier Osmani.
Med på laget har selskapet fått med seg eksterne investorer som Arne Blystad, Jon Syvertsen og Tom Adolfsen.
Ifølge selskapet har lignende løsninger gjort stor suksess i Sverige og i USA. Så spørs det hvordan Finn.no vil reagere på at et annet nettsted viser også deres annonser.