Bilbransjen har IT-utfordringer som få andre bransjer:
For det kan ikke være noe som heter nedetid og feilmeldinger i en bil som suser av gårde på en motorvei eller i tett bytrafikk. Samtidig er moderne biler avhengig av kraftige datamaskiner til å kontrollere en lang rekke kjøreoppgaver og ikke minst både nytte og underholdingssystemer på dashbordet.
Blant annet har bilindustrien med IT-teknologi klart å møte utslippskravene på kort tid.


I framtiden vil det meste av diagnostiseringen skje digitalt med avanserte systemer for fjerndiagnostisering av bilenes elektroniske systemer.
Men hvordan fungerer egentlig IT-systemene i en ny bil? digi.no tok kontakt med Mercedes-importør Bertel O. Steen, for Mercedes har vært en av de ivrigste på å ta i bruk ny teknologi. I de dyrere Mercedes-bilene sitter systemene vanlige bilkjøpere vil få om noen år.
Klikk her og bli med på en rundtur i bilen med 40 prosessorer og tre nettverk.

Tidligere bildeserier:
![]() norsk IT-bransje |
![]() skal glemme deg |
![]() største programpakke |