180 billettautomater ble utplassert i i 2005, men de står fortsatt ubrukt og det vil de gjøre i hvertfall frem til langt ute i neste år. Da skal det etter planen være klart, men den planen har blitt forskjøvet en rekke ganger.
Les også:
- [29.01.2007] Digitale billetter i Oslo knalldyrt og forsinket
- [03.04.2006] RFID-billetter neppe klare før 2007
- [09.01.2006] Nye problemer for RFID-baserte billetter
- [29.12.2005] Trikkebillett med RFID trekker ut
- [18.07.2005] RFID som billett på offentlig transport
- [23.12.2004] Trikkebilletten blir et radiokort
- [27.02.2002] Alle i Oslo skal få smart-billetter
Ifølge NA24 driver prosjektet nå med uttesting av de nye automatene. Det går ikke smertefritt. Folk har problemer med å skjønne hvordan de skal bestille billett.
– Bare det å bestille en enkeltbillett er et problem. Dagens system krever et tastetrykk. Det nye krever fem, sier Hans Andreas Fristad, informasjonssjef i Oslo Sporveier til NA24.
I tillegg til det, er Oslo Sporveier bekymret for at systemet ikke tåler belastningen når det blir mange brukere. De frykter at systemet vil kollapse.
Selv om de får automatene til å virke som de skal, gjenstår det fortsatt å lage et bestillingssystem for å bestille over internett og å integrere automatene med bankene.
Medregnet lønnskostnader som Oslo Sporveier har brukt på egne ansatte som jobber med prosjektet, har kostnadene nå kommet opp i 235 millioner kroner.