Det vakte stor oppmerksomhet da Dagens IT igår skrev at WM-data hadde hemmelige avtaler med sine kunder som hindret ansatte i å bytte jobb. Ifølge Dagens IT har de klausuler med kundene om at ansatte i WM-data ikke kan begynne hos kundene før perioder på helt opp til to år har gått.
Les også:
- [11.02.2008] Departementet skal granske arbeidsavtaler
- [21.12.2007] WM-data vant 100m NAV-kontrakt
- [23.07.2007] Jobbkarteller er vanlige i Europa
- [15.06.2007] IKT-Norge anbefaler kontroversiell avtale
- [05.06.2007] WM-data slutter fred med de ansatte
- [01.06.2007] Nekter for hemmelige klausuler
- [31.05.2007] Hemmelige klausul for å stoppe ansatte
Nå sier WM-data at dette ikke er helt riktig, selv om han bekrefter at det finnes klausuler.
- Vi har klausuler, men de er ikke hemmelige, sier Tor Malmo, administrerende direktør i WM-data, til digi.no.
Malmo reagerer spesielt på å ha blitt sitert på å innrømme at de holder arbeidsklausulene hemmelig, og hevder at dette er en grov feilsitering. Tvert i mot påstår WM-data at alle ansatte i WM-data har tilgang til alle kundeavtaler i selskapets arkiv.
På spørsmål om det virkelig kan være slik at alle ansatte har tilgang til alle avtaler, forklarer Malmo at de har det slik for å sikre at alle vet hva de skal levere.
- Prosjektdeltagerne må ha tilgang til våre kontrakter for å vite hvilke forpliktelser vi har i forhold til leveransene til kundene, sier Malmo.
Klausulene som WM-data har med sine kunder er ifølge Malmo ikke til hinder for at ansatte kan søke en jobb hos en kunde. Hensikten med klausulene er å hindre aktiv rekruttering.
- Den strategiske partneren vår får ikke aktivt hente mennesker fra oss. Det er noe helt annet, enn om en ansatt søker på en stillingsannonse, sier Malmo.
Det kan være vanskelig å vite, og enda vanskeligere å bevise, at en kunde eller partner har gått aktivt til verks i en rekruttering. Det vil være enkelt for en ansatt å si at han selv søkte på jobben, og dermed dukker det opp tvilstilfeller. Når det skjer, hevder Malmo at de går i dialog med den ansatte og kunden for å bli enige om når byttet kan skje.
- Vi prøver på ingen måte å begrense valgfriheten til den ansatte, sier Malmo