Etter en langt og negativ trend med mye klager bredbåndsleverandører, har Forbrukerrådet det siste halve året opplevd en kraftig nedgang i denne typen henvendelser.
Tallet for første halvdel i fjor var på over 1600 henvendelser, mens det for samme halvdel av 2007 er blitt redusert til omtrent 1000.
- Mange forbrukere har tidligere opplevd dårlig kundeservice, og vi synes det er gledelig at bransjen har tatt dette på alvor og nå også har forpliktet seg til de nye ”God skikk"-reglene i samarbeid med IKT-Norge, Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet, regler som skal forbedre kundeservicen, sier direktør, Erik Lund-Isaksen, i en pressemelding.
Han mener opprettelse av Brukerklagenemnda kan også være en medvirkende årsak til at selskapene tar henvendelser mer seriøst.
Bredbåndsleverandørene som har forpliktet seg til "God skikk"-reglene er ifølge IKT-Norge Telenor, NextGenTel, Telio, Tele2, Netcom, Get, TDC Song og Ventelo.
Les også:
- [18.05.2007] Telebransjen har skjerpet seg
- [18.04.2007] Telebransjen har faktisk tatt seg sammen
- [19.03.2007] 7 teleselskaper lover å skjerpe seg kraftig
De nye ”God skikk”-reglene slår fast hva slags servicenivå bransjen skal tilby kundene sine - som for eksempel kort svartid, god prisinformasjon og kvalitet på den servicen som ytes.
- Bransjen var opptatt av å tilby sine kunder god service og tok et krafttak for å få alle aktørene med på et felles løft for å oppnå dette, sier Hallstein Bjercke i IKT-Norge, i en pressemelding.
Reglene er tilgjengelige her.
Illustrasjon: forbrukerportalen.no
Like hyggelig er ikke tallene for henvendelser vedrørende mobiltelefoner. Det er en tydelig økning i tallet på klager/henvendelser om mobiltelefoner - fra 2495 i første halvår i fjor til 2793 i årets seks første måneder. Ifølge Forbrukerrådet spør forbrukerne om alt fra rettigheter ved feil og mangler; reparasjoner, garantier, fuktskader og angrerett. Med økende netthandel kommer også flere spørsmål om angrerett og benyttelse av den.
Fortsatt klager over 2700 på datamaskinen, enten det er en Mac eller en vanlig PC.
Totalt mottok Forbrukerrådet 54.121 henvendelser i første halvår 2007.