Bittorrent er en fildelingsteknologi som gjør det mulig å fordele overføringsbelastningen på mange maskiner, istedenfor at filer må lastes ned fra et sted med en kraftig bredbåndsforbindelse.
Mange forbinder teknologien med ulovlig distribusjon av piratkopiert programvare, men teknologien er like nyttig for selskaper med lovlige hensikter.
Mannen bak teknologien startet for noen år siden selskapet Bittorrent for å tjene penger på teknologien sin, en teknologi han forøvrig delte ut under en åpen kildekode-lisens.
Selskapet lanserte tjenesten Bittorrent Entertainment Network, hvor de satset på å levere lovlig nedlastet innhold i form av filmer og TV-serier fra rettighetshavere som 20th Century Fox, Lions Gate og Metro-Goldwyn-Mayer Studios.
Les også:
- [26.05.2010] Åpner «ny» BitTorrent-protokoll
- [10.03.2008] Bruker BitTorrent til å oppgradere PC-er
- [26.02.2007] BitTorrent lanserer lovlig filmnedlastning
Nå er imidlertid selskapet klar for å ta tjenesten et hakk videre. I løpet av en måneds tid, vil de, ifølge Mercury News, begynne å tilby streaming av TV-serier og filmer. Fordelen med det er at kundene ikke behøver å vente til en hel film eller eller TV-episode er lastet ned før de ser den.
Til å begynne med vil blant annet TV-serien 24 og filmen "Letters from Iwo Jima" være tilgjengelig
Tjenesten skal være gratis. Inntektene skal selskapet få fra reklamesnutter som vil pakkes inn med filmen, på samme måte som gratiskanalene på TV gjør det i dag.
Selskapet tror det vil være en fordel at tjenesten på mange måter blir veldig lik dagens TV-tilbud. Det betyr at det blir en mindre omstilling for den store massen av TV-tittere, og at det derfor bør være lettere å få mange til å bytte over. Innholdsleverandørene er også mer komfortable med dette, da det er en forretningsmodell de har lang erfaring med.
Til å begynne med vil Bittorrent-selskapet streame et begrenset antall titler, men de har ambisjoner om å løfte dette opp til cirka 10.000 forskjellige filmer og TV-serie-episoder i løpet av kort tid.
Hvordan reklamen skal se ut er ikke helt spikret ennå. Bittorrent eksperimenterer med å legge inn vannmerker som vises mens filmen spilles av (på samme måte som TV-kanalenes logoer vises på TV i dag), samt å automatisk legge inn korte reklamesnutter før og etter filmen.
Bittorrent er ikke alene om å prøve denne metoden. De møter blant annet konkurranse fra Skype-gründernes Joost-tjeneste.
Hvorvidt denne tjenesten vil bli tilgjengelig utenfor USA er usikkert. De amerikanske innholdsprodusentene har til nå vært veldig restriktive med å tillatte nye tjenester å satse utenfor USA. De foretrekker å legge begrensninger på forsøkene, slik at det kun foregår i deres hjemmemarked.