Når det er snakk om tjenesteutsetting til lavkostland, er det først og fremst India og Kina folk tenker på. I tillegg er det for Nordens del begynt å bli vanlig å sette ut tjenester til østblokkland som Polen og Litauen.
Nå melder afrikanske Kenya seg på kampen om outsourcings-inntektene. Landet satser på at et kraftig fibernett skal bidra til å gjøre landet til en økonomisk suksesshistorie.
Kenya har allerede en callsenter-industri, men de har slitt med dårlig kvalitet på kommunikasjonslinjene. Dette vil bli forbedret når en ny øst-afrikansk fiberlinje står klar en gang i midten av 2008.


Kenyanske gründere tror at de vil klare å lokke til seg bedrifter som ikke har vært fornøyd med prestasjonene til sine leverandører i indiske Bangalore. De tror de vil ha en fordel blant annet gjennom en tydeligere dialekt enn inderne.
- Vårt beste salgsargument er språket. Alle vi besøker er overasket over hvor tydelig vår aksent er, sier Peres Wede, administrerende direktør i Cascade Global, til CNet News.
Cascade har allerede bygd opp en større callsenter-bedrift med over 3.000 ansatte.
Før den nye fiberlinjen er på plass, sliter Kenyanske selskaper med dyr og dårlig kommunikasjon. Det koster cirka 7.000 dollar i måneden å leie en 1 megabits-linje. Til sammenligning koster det cirka 500 dollar for et tilsvarende indisk outsourcings-selskap.