Det norske Post- og teletilsynet krever for tiden kutt i de såkalte terminerings-prisene som får Netcom til å protestere. Netcom og Telenor har denne uken kranglet høylydt om hvem kuttene er urettferdige for.
Les også:
- [15.08.2007] Telenor er lei av å subsidiere Netcom
- [14.08.2007] Hevder tilsynet gir gavepakke til Telenor
Krangelen blir dog barnemat sammenlignet med hva som nå skjer i Sverige. Der har det svenske Post- och Telestyrelsen fyrt opp motorsagen når de skal kutte i de svenske termineringsavgiftene.
Avgiften er prisen for eksempel Telenor betaler til Netcom for å la en Telenor-kunde ringe til en Netcom-kunde. Mobilselskapene legger avgiften dette på regningen til kundene.
Kuttene er brutale og må innføres med en gang, noe som vil ramme mobilselskapene, deriblant Telenor tungt. Men verst går det ut over 3.
Det er tøffere telekonkurranse i Sverige, men termineringsavgiftene er høye og har åpenbart fått være i fred lenge. For 3 krever hele 1,21 svenske kroner - per minutt - når en Netcom og Telenor lar sine kunder ringe til en 3-kunde. Nå skal denne prisen kuttes med hele 70 øre.
Dette vil nok påvirke 3-regnskapene som allerede er ildrøde: 3 taper 5 millioner kroner om dagen.
Både Netcom-eier TeliaSonera, Telenor og 3 må nå holde samme pris: 55 øre minuttet.