Fysikk handler blant annet om hvordan objekter beveger seg og innvirker på hverandre. I dataspill må slike beregninger gjøres hele tiden. Normalt gjøres dette av datamaskinen sentrale prosessor, men relativt nylig har det kommet et alternativ — fysikkprosessorer. Dette er brikker som skal avlaste CPU-en gjennom å ta over beregningen av de fysiske egenskapene i avanserte spill — for eksempel hvordan røyk eller tåke skal blafre rundt objekter som beveger seg.
I forrige uke annonserte Ageia den første utgaven av selskapets PhysX-prosessor som er beregnet for bærbare PC-er, PhysX 100M.
- Med forbløffende store og høyoppløste skjermer, flotte lydanlegg, tokjernede prosessorer og superkraftige grafikkprosessorer, er bærbare PC-er i dag helt klart fullt oppegående spillmaskiner. Så det er helt naturlig at vi skal bli i stand til å glede oss over den ekstra dimensjonen som tilføres med fysikk og nedbrytbare miljøer, sier Jon Peddie, analytiker i Jon Peddie Research, i en pressemelding.
Den nye prosessorer skal ha et effektforbruk på omtrent 10 watt ved normal spilling.
Les også:
- [13.06.2008] AMD i fysikksamarbeid med Intel-selskap
- [05.02.2008] Nvidia kjøper mer fysikkteknologi
- [31.03.2006] PCen skal få en tredje prosessor
PhysX 100M-prosessoren er nå tilgjengelig og Ageia forventer at bærbare PC-er som tar den i bruk vil komme på markedet om kort tid.
Blant spillene som har støtte for fysikkprosessoren er Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2, Warmonger Operation: Downtown Destruction, Unreal Tournament 3 og CellFactor: Revolution.