Programmerings-grensesnittet DirectX benyttes av mange spillprodusenter for å lage avansert 3D-grafikk i spill for Windows. Bruken av funksjonaliteten i den nyeste utgaven, DirectX10, er derimot svært begrenset.
Gabe Newell, president for spillselskapet Valve Software, sier i et intervju med Heise Online at årsaken til dette er at DirectX 10 kun tilbys til Windows Vista og ikke til Windows XP.
Nevell mener at Microsoft her har gjort en fryktelig feil, fordi en svært liten andel av spillkundene kan bruke Direct X 10. En nettbasert undersøkelse Valve har gjort blant brukerne av nedlastingstjenesten Steam, viser at bare to prosent av brukerne har både Windows Vista og et DirectX 10-kompatibelt skjermkort installert.
Les også:
- [18.07.2008] Microsoft skal presentere en ny DirectX
- [23.05.2007] Moderne 3D-grafikk til eldre PC-er
- [23.04.2007] Lover Vista-grafikk for eldre Windows-utgaver
- [21.02.2007] Omsider Vista-drivere for DirectX 10-grafikk
- [15.05.2006] Ny DirectX skal trekke spillere til Windows Vista
Til Heise Online sier Nevell at når spillprodusenter utvikler spill for flere plattformer, for eksempel Windows, Xbox 360 og Playstation 3, ser utviklerne etter den minste fellesnevneren. Og siden ingen av spillkonsollene støtter Shader Model 4.0, som er en del av DirectX 10, gjør heller ikke spillene det.
Selv benytter Valve DirectX 10 i spillet Half-Life 2 Orange Box, som skal bli tilgjengelig for Windows og Xbox 360 i midten av oktober. Men det brukes bare for å akselerere noe mimikk. For brukerne skal det være omtrent umulig å se forskjell på versjonene.