Veien har vært langt siden Dell Norge i april 2006 kunngjorde planer om bærbare Dell-maskiner med innebygd 3G-støtte. I går kunne sjef for Dell Norge, Michael Jacobs omsider fortelle at de første maskinene med slik støtte kan leveres.
Les også:
- [25.10.2007] Netcom skal tilby turbo-3G til langt flere
- [09.10.2007] Mange mobilbrukere har tatt i bruk turbo-3G
- [27.08.2007] Netcom lanserer fastpris på mobil datatrafikk
- [24.08.2007] Dell skyter fart i servermarkedet
- [15.08.2007] Dell utfordrer med superbillige bærbare
- [30.07.2007] Dell kan miste andreplassen
- [20.04.2006] Dell skal selge Netcoms 3G-kort
3G-støtten inkluderer også støtte for den raskere nedlastingsteknologien HSDPA, kjent som Turbo 3G eller 3,5G. Det hele gjøres ved hjelp av en ekstra modul som monteres internt i maskinene. Modulen øker prisen på PC-ene med drøyt 1450 kroner, eksklusiv mva.
3G-modulen skal nå kunne leveres med utvalgte modeller, mellom 15 og 20 i tallet, innenfor alle de bærbare seriene til Dell.
Sammen med modulen følger det med programvare, i hvert fall til Windows, som åpner for automatisk overgang mellom ulike tilknytningsmetoder, for eksempel 3G, WLAN og LAN. Tilkoblingstypene skal kunne prioriteres, slik at for eksempel den billigste eller den raskeste alltid velges.
Når kunden får maskinen, skal alt som behøves for å koble maskinen på 3G-nettet være å sette inn et SIM-kort, starte maskinen og trykke på en knapp for oppkobling i programvaren.
August Baumann i Netcom og Michael Jacobs i Dell NorgeDell Norge har ifølge Jacobs store forventninger til salget av maskiner med den nye 3G-modulen. Han forteller at mange kunder har spurt etter denne i lang tid.
Dell tilbyr 3G-modulen i et markedssamarbeid med Netcom, som denne uken lanserte nye produkter basert på blant annet HSDPA. Men PC-ene med modulen vil ikke være bundet til Netcom på noen måte.
Dell Norge annonserte i går også at avdelingen er den første utenom USA som skal opprette en egen bloggside. Bloggen skal gjøres tilgjengelig her, og skal bidra til en tett, men uformell dialog mellom selskapet og ulike interessegrupper. Selskapet ønsker også å få tilbakemeldinger fra kundene på disse sidene.