JUSS OG SAMFUNN

Ekstreme påstander i OOXML-debatten

Det koker i OOXML-striden. På en nettside sammenlignes Microsoft med nazistene. I dag avgjøres striden.

31. aug. 2007 - 07:41

Det pågår en intens og opphetet diskusjon om hva Norge skal stemme i diskusjonen om Microsofts Office Open XML-standard (OOXML). Microsoft vil at den skal bli godkjent som en ISO-standard ved siden av den eksisterende ODF-standarden (Open Document Format).

Mye står på spill for Microsoft. Kontorstøttesystemet Microsoft Office er en av selskapets to store inntektskilder, og de risikerer å miste markedsandeler dersom et konkurrerende format blir valgt av mange bedrifter og organisasjoner.

Standard Norge skal i dag, fredag 31. august, avgjøre om Norge skal stemme for eller i mot å gjøre Office Open XML til ISO-standard.

Onsdag kunne digi.no fortelle at Microsoft hadde utdelt et ferdig utdelt brev til sine kunder og partnere. 37 av de valgte å sende det inn til Standard Norge, noe som førte til reaksjoner hos mange som sterkt mislikte denne formen for klipp og lim-argumentasjon.

Shahzad Rana jobber som innleid konsulent for Microsoft. Han hevder at motparten ikke er noe bedre når de argumenterer for sitt syn.

– Stort sett er det klipp og lim fra ulike blogger og nettsteder, sier Rana til digi.no.

Microsofts kommunikasjonsdirektør, Eirik Lae Solberg, istemmer og henviser til at motstanderne internasjonalt også bruker ferdig utfylte argumentasjonslister, på samme måte som Microsoft gjorde da de ga kunder og partnere en ferdig skrevet mal som de kunne sende inn til Standard Norge.

NoOOXML.org har en gruppe motstandere av Microsofts format opprettet en egen nettside for å organisere kampen mot Microsoft Office Open XML Det har de laget et argumentasjonsskriv og en underskriftskampanje.

Dette synes kommunikasjonsdirektøren er en helt legitim og greit argumentasjonsmetode, og han mener at brevene fra Microsofts partnere og kunder ikke skiller seg vesentlig fra dette.

– Jeg mener det er en naturlig del av demokratiet å kunne samle støtte for sitt syn, sier Lae Solberg, til digi.no.

Lae Solberg misliker det imidlertid sterkt når meningsmotstanderne går så langt som å sammenligne Microsofts innspill til Standard Norge, med nazistenes invasjon av Norge:

«In 1940 the German Reich invaded Norway to get control over their oil. This summer a vendor invades Standard Committees worldwide to keep a strategic resource of its business under control: document standards. While in 1940 Norway's resistance was very strong, in 2007 the Norwegian standard process is broken. We are watching the same incidences as found everywhere.»

Innlegget er skrevet av en bruker med psevdonymet podmokle. Hvem som skjuler seg bak er ukjent, men det fremstår som at det er en nordmann.

Kommentarene til innlegget går på at Norge ikke var en oljenasjon i 1940. Ingen har innvendinger mot sammenligningen. Her kan du lese innlegget i sin helhet.

– Jeg synes det er trist at debatten føres på et så lavt nivå, sier Lae Solberg til digi.no.

Nå kan det argumenteres godt for at dette er en separat uttalelse fra en enkeltperson, men det illustrerer uansett hvor steile partene står mot hverandre, og hva slags følelser som settes i sving hos noen i denne saken.

Uansett hva Standard Norge bestemmer seg for å stemme i dag, og uansett hva resultatet av den internasjonale avstemmingen blir, er det helt klart at striden på ingen måte er over med dette. Begge parter vil fortsette å kjempe hardt for sitt syn i tiden fremover.

Her er brevet og de 37 partnerne og kundene som sendte det inn til Standard Norge.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra