Myndighetene har gjennom Post- og teletilsynet lagt ned store ressurser for å veilede forbrukerne i det etterhvert kompliserte telemarkedet. Men tjenesten "Telepriser.no" får norske telekunder se totalpriser både når det gjelder priser på taletrafikk og SMS.
Men nå har Onecall og det mindre kjente mobilselskapet Ipea klart å skaffe seg noen helt spesielle plasser på listene. For det er ikke bare det at Oncall og Ipea er billigst, men selskapene har klart som den eneste klart å skaffe seg merkelappen "0 kr".
Tidligere i dag lå bare Ipea inne med "0 kroner" på et abonnement, men i løpet av morgentimene er også Onecall på plass og Ipea har fått inn fire gratis-abonnementer, noe som understreker hvor kort Ipea fikk lov å være alene om gratis-merkelappen. Bildet under viser liste klokken 10:40 i dag.
Årsaken er at en rekke mobilselskaper nå har begynt å dele ut gratis ringetid og håper å kunne leve av prisene kundene må betale når gratis-minuttene er brukt opp. Etterhvert som antall gratis minutter vokser har nå Ipea og Oncall passert den magiske grensen for hva tilsynet mener er gjennomsnittsforbruk. Dermed blir de oppført som gratis.
Post- og teletilsyn-sjef Willy Jensen (bildet under) har litt blandede følelser.
- Det er klart at mange tilpasser seg Telepriser.no, noe vi er lite glad for. Men skal konkurransen være fri, kan vi ikke styre dette, sier Jensen til digi.no.
Samtidig er Jensen strålende fornøyd med tøff konkurranse.
- All priskrig er av det gode for forbrukerne, men hvis for mye blir er gratis, kan det føre til at mange selskaper kan falle fra. Det er mange av disse selskapene som har svak økonomi, men skulle de gå konkurs er det i og for seg greit, vi har i dag 33 mobilselskaper i Norge. Konkurransen får herje fritt og så vil dette stabilisere, påpeker han.
Er konkurransen blitt for hard? De virtuelle operatørene må jo betale Telenor/Netcom for hvert eneste minutt, spør digi.no.
- Telenor og Netcom tjener godt samtidig som mange av de virtuelle selskapene sliter med å tjene penger. Jeg sliter med å tro at alle vil klare å tjene penger. Men det har nesten ikke vært konkurser hittil, det er nesten sensasjonelt og det har nesten ikke vært avslørt noen useriøse aktører, påpeler Jensen overfor digi.no.
Han vil ikke spå noen om priskrigen kan fortsette.
- Kanskje vi går mot en fastpris og så fri bruk. Veksten i gratis-minutten kan sees som en trend mot et fastpris-regime, sier teletilsyn-sjefen.
Også han tror at mange av selskapene egentlig forsøker å skaffe seg så mange kunder som mulig i et håp om å bli kjøpt opp slik Talkmore nå er i ferd med å gjøre. Men Jensen vil ikke peke ut noen spesielle kandidater.