ANALYSER

Tror annonsefinansiert navigasjon vil dominere

En ny analyse spår kraftig vekst for navigasjon for mobiler, men også en omveltning i finansieringen.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
7. sep. 2007 - 11:37

Det svenske analyseselskapet Berg Insight har lagt fram en ny rapport som spår at antallet brukere av kart- og navigasjonsruter i mobilen vil ha en gjennomsnittlig årlig vekst på 60,8 prosent fram til 2012. Dette betyr at antallet brukere vil vokse fra 4 millioner i år til 43 millioner om fem år.

Inntekstene fra abonnement og annonsering ventes å vokse fra 96 millioner euro i år til 512 millioner euro i 2012. Dette gir en gjennomsnittlig årlig vekst på 39,8 prosent.

Den økende bruken vil ifølge rapporten hovedsaklig drives av at flere smartmobiler får GPS-mottaker, i tillegg til at de vil leveres med navigasjonsløsninger og kartinnhold, enten ferdig levert i mobilen eller som en abonnementsløsning.

Det amerikanske markedet er ifølge Berg Insight allerede ganske modent, siden GPS har blitt en standardfunksjon i alle CDMA-mobiler. Mobiloperatører som Spring Nextel og Verizon Wireless har fått millioner av brukere til sine navigasjonstjenester.

I Europa har GPS-mobilene først ganske nylig blitt innført og ledes an av Nokias N95-modell. Ifølge Berg Insight håper de europeiske operatørene på å kunne oppnå samme resultater med navigasjonstjenestene som det de amerikanske selskapene allerede har greid.

Men det skjer ikke uten konkurranse. Nevnte Nokia leverer en egen kart- og navigasjonstjenester, hvor kartene er gratis, mens navigasjonen selges som en abonnementsløsning. I tillegg er blant annet Google og Yahoo i ferdig med å forbedre selskapenes søk- og karttilbud med Mobile Web 2.0-applikasjoner.

- Rekordsalg av bilnavigatorer i Europa og USA har introdusert nytten GPS for bilførere. Nå konkurrerer de store aktørene i mobilbransjen om å levere tilsvarende tjenester til fotgjengere, pendlere og turister via mobilen, sier André Malm, telekomanalytiker i Berg Insight, i en pressemelding.

Malm regner med at framtiden mobile navigasjonstjenester i stor grad kommer til å være annonsefinansierte. Dette skyldes ifølge Malm at navigasjon passer utmerket sammen med applikasjoner for lokale søk, som skaper helt nye muligheter for annonsørene til å nå fram til konsumentene med rettede budskap.

Malm oppfordrer mobilbransjen til å til å ta i bruk den annonsebasert finansieringsmodellen for å kunne opprettholde konkurransekraften.

- Kart er det allerede mulig å få tilgang til gratis på nettet. Snart kommer også navigasjon til å befinne seg på det stadiet og fjerne grunnlaget for de fleste betalingstjenestene, mener Malm.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra