ICL undertegnet i fjor en avtale som gjør selskapet til global partner med Microsoft innen forbrukerorientert informasjonsteknologi. Selskapets avdeling for interaktive detaljhandel (Interactive Retailing) har tatt et kombiskap fra Electrolux og utstyrt det med tilleggsutstyr som gjør at det kan inngå i en rekke spesielle anvendelser.
Tidligere har NCR kunngjort en mikrobølgeovn med tilsvarende Internett-egenskaper.
ICL mener at et kjøleskap er det naturlige stedet kjøkkenets Internett-forbindelse. Det er der man oppdager hva man mangler av ulike varer, og kjøleskapfronten er allerede et yndet sted for alle slags huskelapper. Dessuten har kjøleskapet den fordelen at ingen slår det av.
Begge apparatene bygger på den erkjennelsen at hovedpersonen i ethvert hjem tilbringer mesteparten av sin tid på kjøkkenet.
Screenfridge ble demonstrert nylig på ICLs Future Focus Centre i Reading. Journalistene fikk vite at innretningen skal gjennom et omfattende forsøk med både kunder og supermarkeder som deltakere. De fikk ikke vite noe om hva kombiapparatet vil koste.
Den primære funksjonaliteten er å sørge for at det alltid er nok med mat i skapet. Du bruker strekkodeleseren til å oppdatere en handleliste med strekkodeleseren etter hvert som du kvitter deg med tomme melkekartonger og annen emballasje. Kombiskapet sender handlelisten til forretningen over et datanettverk, for eksempel Internett. Hvordan varene leveres er avhengig av kundens avtale med butikken. Systemet skal omfatte elektronisk betaling.
Den første lanseringen skal skje i England. En prototyp skal være utviklet med tanke på det amerikanske markedet. Den første nettkontakten skal gå per modem. Framtidige modeller kan tenkes med Ethernet eller trådløs forbindelse.
Den innebygde datamaskinen kan også fungere som kommandosentral for datastyrte innretninger i hjemmet, som oppvarming, lamper og komfyr. Man skal ha tilgang til typiske Internett-gjøremål som e-post og elektronisk betaling av regninger. Skjermen skal dessuten kunne fungere som TV.