Søkegiganten tjener brorparten av sine kroner på å selge relevante tekstannonser som vises ved siden av søkeresultatene. I tillegg oppnår de en stor omsetning gjennom andre nettsteder som viser deres annonser, gjennom tjenesten Google Adsense.
Avhengig av hvem man spør, ligger mobilene nå mellom 7 og 10 år etter PC'en rent ytelsesmessig. Det blir stadig mer vanlig å ha en mobiltelefon som kan brukes til nettsurfing, og dette markedet forventer "alle" at vil ta av innen kort tid.
Forsøk med å annonsere på mobiltilpassede nettsider er allerede godt i gang, og nå kaster Google seg inn i markedet med full styrke.
I midten av 2006 åpnet Google for salg av Google Adwords-annonser til mobiler, men de var ikke spesialtilpasset mobilformatet. Denne spesialtilpassningen gjør Google nå.
Google Adwords-annonser vil nå automatisk tilpasses det mobile formatet for annonsører som har en mobil utgave av sin hjemmeside.
Adsense for Mobile, som tjenesten heter, vil i første omgang kun bli tilgjengelig i store land som USA, England, Frankrike, Italia, Tyskland, Spania, Irland, Russland, Nederland, Australia, India, Kina og Japan.