Mener IT-sjefen bør kjøpe mobilene
Hello-sjef Nadir Nalbant satser på at kundene er mer lojale til IT-selskaper enn til mobiloperatører.
Det pågår for tiden en intens priskonkurranse blant mobiloperatørene som ikke har sitt eget telenett.
For å toppe Post- og teletilsynets prissammenligningsliste, må man tilby gratis abonnement og et antall ringeminutter som overstiger det gjennomsnittskunden ringer for.
– Det er lett å få kunder, for kunder er lette på tråden, sier Nadir Nalbant, administrerende direktør i Hello, til digi.no.
Nalbant har tidligere gjort stor suksess med mobiloperatøren Sense, som ble solgt til Idar Vollviks mobilselskap Chess i 2004. Sense hadde litt over 300 000 kunder, men det var langt fra alle de tjente penger på.
– Jeg vet hvor mange kunder det var business i. Det var ikke mange prosent, sier Nalbant.
Istedenfor å konkurrere utelukkende på pris, satser hans nye selskap Hello på å nå de mest lukrative kundene, de som ringer mest.
- Det er lett å få kunder, for kunder er lette på tråden – Snittkunden hos oss ringer for over 1000 kroner i måneden. Det er mer verdt enn 10 til 20 vanlige kunder til sammen, sier Nalbant, digi.no.
For å nå disse kundene satser han på at IT-bransjen er i ferd med å ta over store deler av bedriftssegmentet innen mobiltelefoni.
– De færreste bedrifter har noe forhold til sine teleleverandører. Du er ikke lojal mot din teleoperatør, men du er lojal til din IT-partner. Du skal rote det veldig til før du blir kastet ut, sier Nalbant.
Nøkkelen til å nå bedriftsmarkedet er avanserte mobiler, såkalte smartphones. Disse har på kort tid blitt svært utbredt, og med funksjonalitet som e-post, avtalebok og Internett over 3G er de mobile arbeidsverktøy som langt på vei kan erstatte en bærbar PC.
– Det er ikke alle som har våknet ennå. En smart mobil er en datamaskin og må håndteres som en datamaskin. Har du først akseptert at mobilen har blitt som en PC, må du håndtere den som en PC, sier Nalbant.
Nalbant mener derfor at det er IT-sjefen i bedriftene som bør stå for felles innkjøp av mobiltelefoner til de ansatte.
- Snittkunden hos oss ringer for over tusen kroner i måneden. For å nå denne gruppen, allierer han seg med tradisjonelle norske IT-selskaper som jobber med drift, systemintegrasjon og salg av IT-utstyr til bedriftsmarkedet.
– Vi har både egen salgsstyrke og selger via forhandlere, som stort sett er Microsoft-sertifiserte partnere, sier Nalbant.
Selv om han nå entrer IT-bransjen med sitt teleselskap Hello, er ikke Nalbant like begeistret for alt som kommer ut fra denne kombinasjonen. Etter hvert som mobiltelefonen blir mer og mer som en PC, har mobileiere opplevd stadig flere av problemene som PC-brukere har slitt med i mange år.
– Det er synd at telefonene skipes ut lenge før de er testet godt nok. Det er mulig at man er vant til dette fra IT-verdenen, sier Nalbant.
Det stemmer trolig. Kundene i IT-bransjen har tradisjonelt belønnet de som kom først til markedet med ny funksjonalitet, og ikke de som kom senere med et mer stabilt produkt. Telebransjen har tydeligvis tatt innover seg den erfaringen.
- Telefonene for ti år siden var mye bedre enn i dag, for da fungerte de – Telefonene for ti år siden var mye bedre enn i dag, for da fungerte de. Jeg skulle ønske jeg kunne anbefalt en modell til kunden, men jeg tør ikke. Det er feil på omtrent alt, og jeg sier til kundene at du må forvente at den feiler, sier Nalbant.
Han mener alle leverandørene sliter med dårlig kvalitet på sine modeller, men hvis kunden spør, så anbefaler han Windows Mobile. Det er fordi den er best integrert med Microsofts e-postsystem Exchange. Tilgang til kalender og e-post på mobilen er en av de viktigste grunnene til at bedriftskundene vil ha smarte mobiler.
For å differensiere seg fra andre aktører, har selskapet utviklet en løsning som gjør det enkelt for kundene å få tilpasset konfigurasjon og programvare på sin mobil. Hellos opplegg lar alle kundene som bruker Windows Mobile, få sine mobiler tanket opp og oppdatert over nettet.
Alt som trengs er å sette SIM-kortet inn i mobilen, og sende en SMS melding til en sentral. Der sjekkes brukeren automatisk opp mot bedriftens profil, og en SMS med en lenke sendes tilbake til brukeren. Så blir mobilen oppdatert og konfigurert over nettet så fort brukeren har klikket på lenken.
Tele- og IT-bransjene er i ferd med å smelte sammen, slik mange har snakket om i mange år, men det er svært få IT-selskaper som tar skrittet over til tele.
– Aktørene som prøver å gå den andre veien, fra IT-bransjen til tele, tar ikke abonnementet. De holder seg unna SIM-kortet og abonnementet, sier Nalbant.
De overlater isteden teleabonnementet til en av de mange teleoperatørene, selv om det er fullt mulig for et IT-selskap å relativt enkelt bli en virtuell mobiloperatør som kjøper nettkapasitet fra Telenor eller Netcom, og etter hvert også Network Norway og MTU.
Hello har tatt en annen vei enn de fleste andre mobiloperatørene som konkurrerer i markedet i dag. De har tydeligvis lykkes med å finne frem til betalingsvillige kunder som ringer langt mer enn gjennomsnittet, men Hello vil ikke oppgi hvor mange kunder de har eller hvordan det går økonomisk. Selskapet er såpass ungt at det heller ikke finnes meningsfulle tall i offentlige registre.
– Vi tjener nok i dag til å drive driften vår. Vi investerer i vekst, er alt Nalbant vil si om det.
Les også:
- [22.11.2007] Fra 5 til 100 millioner på to år?
- [04.10.2007] Lav omsetning i mobiloperatøren Hello