Konsulentselskapet Netlife Research lever av å hjelpe bedrifter å teste deres nettsider. Målet er å få brukerne til å finne frem kjappest mulig for å gjøre det de skal - og ikke minst, kommer tilbake.
Netlife Research har gjennom jobbingen testet hele 1.690 personer for ulike kjente og mindre kjente norske nettsider. Under et foredrag på Webdagene, arrangert av blant annet Netlife Research, la rådgiver Mona Halland frem en oppsummering av selskapets erfaringer. Hun har også tatt med erfaringer fra tidligere arbeid med brukerdesign i Telenor Mobil.
Halland forteller at det skiller seg ut grovt sett syv ulike brukere man må basere sine design-avgjørelser på. Det er behovene til disse brukerne som vil avgjøre hva du gjør, fortalte Halland under sin åpningspresentasjon på Webdagene.
Her er Hallands liste og råd:
Julie (14 år): Her kommer jeg
Unge brukere vil spare penger og man kan få dem til å gjøre mye på siden hvis de får billigere SMS eller noe annet gratis. Men ikke forsøk å lage ungdomsdesign - Julie ser rett igjennom det og synes det bare er forstyrrende: Du forsøker bare å være kul, synes "Julie". Vi bommet ofte i Telenor, forteller Halland.
En av karakteristikkene til skeptikeren er at han er ivrig i debattforumet til digi.no. <<strong>Randi 42: Dobbeltklikkeren
"Randi" er en flink PC-bruker og tenker mest på Windows når hun er på nettet, så hun dobbeltklikker, noe som ofte skaper problemer. Randi er nøye og redd for å gjøre feil: Hun leser alle hjelpetekster og understreker behovet for intuitivt design.
Tor Ivar 38: Brieferen:
Tor Ivar klikker og handler ivrig på nettet. Han er helt uredd og gjør mye feil, for han leser ikke hjelpetekster. Tor Ivar illustrer at det ofte ikke hjelper å forklare - man må skjønne hva man skal gjøre intuitivt.
Solveig 37: Trygghetssøkeren
Solveig er høyt utdannet, men liker oversikt og er litt nervøs. Samtidig blir hun fort irritert og trekker seg hvis hun ikke finner frem.
b>Trond (29 år) : Skeptikeren:
Trond er svært flink på IT og gir deg veldig mye tilbakemeldinger. Rådene er gode, men du må du ikke høre for mye på dem, for Trond er overhodet ikke representativ for brukerne dine. En av karakteristikkene til skeptikeren er at han er ivrig i debattforumet til digi.no.
Halland deler også ut noen kontante design-råd til alle som eier nettsider:
Den første er at tilbake-knappen i nettleseren må fungerer. Halland kaller den "Livbøyen" til brukerne. Man må aldri inaktivere denne, for det er den største trygghet-skaperen man har. Brukerne tør å prøve funksjoner og lete når de vet at de har tilbake-knappen. Men lag aldri en til på selve nettsiden, understreker Halland - da blir brukerne forvirret om hvilken de skal bruke.
Her er de andre rådene til Halland:
- Ikke gjenta annonsene på dine nettsider: Brukerne ignorerer annonser helt når de er inne på en en hjemmeside til en bedrift eller en leverandør. Her synder Nextgentel tungt, påpekte Netlife Research-rådgiveren.
- Bare krev registering og passord når du absolutt må - brukerne hater det
- Pass deg for alle faguttrykk: Alle brukerne som kommer inn på nettsiden til et forsikringsselskap vet ikke hva kasko eller OTP er. Dette er en enkel årsak til at du må få noen eksterne til å teste - man blir blind på slikt selv, påpeker Halland.