Komplett er Nordens største nettbutikk, og i begynnelsen av sommeren kom det frem at de fusjonerte med Torp Computing Group (TCG), eieren av den nest største nettbutikken MPX.no.
Nå planlegger Komplett å åpne en ny nettbutikk i det norske markedet på førstkommende mandag, den 1. oktober. Det dreier seg om en egen dedikert nettbutikk for bedriftskundene.
- Det er en påbygging av dagens eksisterende web-løsning med en egen avdeling for bedriftskunder. Alle kunder som er registrert som bedriftskunder vil automatisk komme til denne siden når de er logget inn, sier Thor Morten Bjørge, salgssjef for B2B-markedet i Komplett, til digi.no.
Fra før av er det mange bedrifter som handler hos Komplett, men nettbutikken har hele tiden fokusert på privatmarkedet. Det kommer tydelig frem av hva slags varer de fører.
- Vi har sakte men sikkert bygget opp vårt produktsortiment mot bedriftsmarkedet, og dette kommer til å øke ytterligere i tiden fremover, sier Bjørge.
Han forteller at i dag kommer omlag en tredjedel av omsetningen på den åpne nettbutikken fra bedriftskunder.
Til privatmarkedet er det kritisk for en nettbutikk å ha varene på lageret til enhver tid. Det gir en naturlig begrensning i antallet som bedriften kan tilby.
Bedriftskundene vil også ha sine varer tilgjengelig så raskt som mulig, men der er det større forståelse for at noen spesialiserte produkter ikke er tilgjengelig på lager til enhver tid. Det kan for eksempel være mange forskjellige konfigurasjoner av servere, og for bedriftene er det ofte viktigere å få den spesifikasjonen de er ute etter, enn å få den med en gang.
Den nye nettsiden vil kun være tilgjengelig for bedriftskundene, men ifølge Bjørge vil det ikke være snakk om prisforskjeller fra den åpne nettbutikken som retter seg mot privatmarkedet. Forskjellen ligger i at nettbutikken er rettet mer mot bedriftmarkedets innkjøpsbehov, gjennom tilpasset funksjonalitet.
- Før sommeren kjøpte Komplett det svenske selskapet Inwarehouse. De har en stor del av sin omsetning i bedriftsmarkedet, og Komplett vil implementere det beste av deres løsninger i tiden som kommer, sier Bjørge.
- Vi vil også ta inn et større sortiment på typiske bedriftrelaterte produkter som servere, nettverksutstyr og programvare, sier Bjørge.
Komplett har også bygget opp en egen bedriftsavdeling med dedikerte selgere. De skal imidlertid ikke satse på å levere tilleggstjenester ved for eksempel salg av servere som trenger installasjonstjenester. Det overlater de til spesialiserte IT-selskaper.
digi.no skrev i august i fjor om Ementors nettbutikk. På det tidspunktet solgte Ementor/Topnordic 132.000 forskjellige varer, og de vurderte å ta opp kampen mot Komplett i privatmarkedet. Det har det tydeligvis ikke blitt noe av, og nå er det isteden Komplett som utfordrer Ementor på bedriftsmarkedet.
I tillegg til de rene nettbutikkene, kan Kompletts inntreden på bedriftsmarkedet også bli en utfordring for de mange IT-selskapene som lever helt eller delvis av å selge maskin- og programvare til bedriftsmarkedet.
Les også:
- [19.10.2007] Fremgang på tross av robot-problemer
- [03.10.2007] Komplett-fremgang tross lagerproblemer
- [27.08.2007] Forlater Komplett helt etter fusjonen