Netthandelen øker kraftig, og i tredje kvartal handlet over halvparten av oss på nett, viser en undersøkelse utført av Posten. I løpet av tredje kvartal i år har 51 prosent av nordmenn handlet på internett, mens tilsvarende tall for samme periode i fjor var på 40 prosent
Undersøkelsen viser også at kunder er mer fornøyde kunder når de handler på nettet, enn når de handler på kjøpesenteret.
Et representativt utvalg nordmenn gir 84 av 100 mulige poeng når de skal beskrive hvor fornøyde de er som netthandelskunder. Tilsvarende tall for kundetilfredshet i vanlige butikker varierer med mellom 64 og 75, skriver Posten i en pressemelding.
Posten føler at de fortjener litt av æren for disse tallene.
– Vi har jobbet systematisk med å utvikle gode leveringstjenester for netthandlere og deres kunder. Hurtig levering av varene er med på å øke tilfredsheten og tilliten til nettbutikkene, sier Kjell S. Rakkenes, pressesjef i Posten Norge, i en pressemelding.
Elektronikk, klær, sko, musikk og film er de mest kjøpte varene på nettet, ifølge undersøkelsen.
Posten gjennomfører undersøkelsen hvert kvartal, og den vil i sin helhet bli presentert for deltagerne på Postens logistikk- og netthandelsseminar Load.07 senere i dag. Da vil Posten også kåre årets nettbutikk og årets nykommer.
Finalistene for førstnevnte er følgende nettbutikker:
- Elkjøp
- Komplett
- MPX
- Nordli
Kampen om å bli årets nykommer står mellom følgende selskaper:
- Papirloftet
- Tetid
- Mortil3