Compaq Computer Corp i Houston, USA lanserte igår et nytt logistikkopplegg kalt Sterling Memory Initiative slik at Compaq kan levere rimelig minne innen 48 timer fra bestilling. Programmet vil innebære en kraftig forbedring overfor distributører, forhandlere og sluttbrukere. Compaq har operert med høye minnerpriser og lang leveringstid slik at de har gått glipp av mye av markedet for minne til Compaq-maskiner. Initiativet er første ledd i Compaqs aggressive satsing på komponentmarkedet.
- Det har vokst opp en hel industri rundt tilleggsutstyr til PCer fra produsenter som Compaq, IBM, og Hewlett Packard, sier Jan Eigil Rydningen, administrerende direktør i Compaq Computer Norway AS. Vi har ikke konsentrert oss om dette markedet og overlatt til andre å tjene penger på dette. Se på et selskap som Santech som bygget hele sitt konsept rundt minne til forskjellige PCer. I USA står Kingston Memory i spissen for såkalte 3. partsleverandører av minne til PC.
- Det er selvfølgelig en utfordring å bli god på dette komponentmarkedet. Vi har dramatiske forbedringsmuligheter når det gjelder effektivitet og kostnadsbildet innen komponenter, og derfor tror jeg vi har vanvittig mye å hente. Sentralt har Compaq opprettet en egen opsjonsavdeling slik at vi nå får skikkelig fokus på tilleggsutstyr. Dette har tidligere ligget under de forskjellige forretningsområdene, sier Rydningen.
- Vi vil med dette begynne å montere minnebrikker til alle våre maskiner selv. Målet er at minne og annet tilleggsutstyr til Compaq PC skal komme fra Compaq. Jeg tror faktisk at det vil være et sjokk for endel aktører i markedet at de vil møte sterk konkurranse på minne fra oss. Vi har nådd ett av våre mål om å bli størst i verden på PC. Få vet at vi også er størst på skjerm. Når du leverer flest PCer i verden og leverer skjerm til hver PC blir du også stor på skjerm. Vi har samme mål og strategi for minne. Jeg utelukker ikke at vi vil produsere minne for andre PC-merker, når vi har nådd målet om 100 prosent dekning av minne til egne maskiner, sier Rydningen.
- Markedet for tilleggsutstyr til Compaq-maskiner i Norge i 1996 er på 600-700 millioner kroner, og vi har rundt 300 millioner kroner av dette. I løpet av fem år tror jeg Compaq vil omsette for fire ganger så mye innen slikt tilleggsutstyr, noe som representerer en omsetning på godt over en milliard kroner. Det er ikke småpenger. Det nye programmet ble lansert i USA igår og det kommer til Europa og Norge i 1997. Programmet i Norge vil bli litt annerledes, uten at jeg kan gå inn på detaljer, men hovedtrekkene blir de samme. Vi skal ha dette igang i Norge i løpet av 1. halvår i 97, sier Rydningen.
I henhold til Compaq vil Sterling Memory Initiative gå ut på følgende:
- Bygging av moduler samme dag som bestilling er mottatt. Heretter vil Compaq ha DRAM-chips på lager, ikke ferdige moduler, noe som gir større fleksibilitet.
- Utsendelse av minnebestillinger i løpet av 48 timer.
- Konkurransedyktige priser. Nå skal Compaq reagere hurtigere på endringer i markedet og justere prisene deretter.
- Fordeler for Compaqs partnere. Fordi Compaq får mye raskere leveringstid vil distributører og forhandlere kunne redusere sitt lager av Compaq-minne.
- Prisreduksjoner. Compaqs program skal være mye mer markedsorientert og Compaq annonserte prisreduksjoner på opptil 65 prosent.
Nyheten fra Compaq er så ferske at to av de norske Compaq-importørene Santech og Computer 2000 ikke en gang har hørt om det nye programmet.
- Vi har ikke fått beskjed om et slikt program, men opplever at Compaq er blitt mer aggressive på minne i det siste, sier Leif Sundsbø, produktsjef for Compaq i Micro Technology Group (Santech). Compaq er i en løpende business reengineering prosess, og jeg vet at de har begynt å produserer hjemmemaskinene, Presario, til bestilling.
- Jeg har ikke hørt noe fra Compaq om dette, sier John Aspholm, Business Manager i komponentavdelingen hos Computer 2000. Så vidt jeg vet lager ikke Compaq sitt eget minne så det virker litt merkelig at de nå skal ha råvarer på lager og produsere selv, avslutter Aspholm.