Tulip ønsker på denne måten å legge grunnlaget for å bli et mektig PC selskap og håper på dermed på en frisk potensiell vekst både når det gjelder omsetning og fortjeneste.
Under forhandlingene er det blitt bestemt at både Tulip og Commodore skal ha separat kommersiell virksomhet på markedet. Tulip vil ha det profesjonelle markedet som hovedmål mens Commodore gjennom sitt eget butikknett vil konsentrere seg om forbrukermarkedet og bedrifter som vil kjøpe private PC-er til sine ansatte. Utenfor Nederland vil salget bli utbredt under merkenavnet Commodore gjennom lagersalg.
Ifølge Tulip Computers vil denne økningen i målestokk muliggjøre fortjeneste på forskjellige områder. Det vil først og fremst bli en betydelig økning i kjøpekraften, noe som vil gi selskapet en sterkere forhandlingsposisjon med andre leverandører. I tillegg vil overtagelsen av Commodore gjøre det mulig for Tulip å bruke større kapasitet i Tulips nye og moderne fabrikk som ble åpnet i Nederland i april i år.
Ved å benytte seg av de internasjonale salgskontorene til Tulip Computers, vil det bli mulig å fremskynde en internasjonal ekspansjon av Commodore og forbedre servicen til kunden som et resultat av sentralisering.
Delvis som et resultat av overtagelsen, regner Tulip med å ha salgskontorer i 18 europeiske land 1998. Tulip anslår omsetningen til å bli rundt 3,8 milliarder kroner og tror at firmaet vil være blant de ti største på det europeiske markedet av PC-er.
Overtagelsen vil ikke bety noe for framtiden til Commodores tidligere flaggskip, multimediamaskinen Amiga, som er overtatt av Gateway 2000.