Selv om de som henges ut i avisene ikke alltid vil oppleve det slik, er det kanskje likevel noe i munnhellet "all PR er god PR". Olav Folkestad og en håndfull andre utbrytere fra Cell opplevde i hvert fall i vinter å få sine navn trukket frem i en offentlig skittentøyvask som skapte stor oppmerksomhet i Internett-bransjen.
Fire måneder senere er de i gang med et nytt konsulentselskap - som allerede tjener gode penger. Kanskje norske medier skal ha æren for det?
- Nei, jeg tror ikke det, sier Folkestad, som innrømmer at han opplevde det som ubehagelig da mediene - den du leser nå inkludert - fokuserte så sterkt på hans person under vinterens tumulter i Cell Network (mer om den historien kan du lese via pekerne nederst på denne siden).
- Det er aldri hyggelig å få ansiktet sitt smurt ut over store oppslag i media, istemmer Folkestads høyre hånd, Erik Moe-Helgesen, som tidligere var nærmeste kompanjong til Bente Sollid (i daværende Digital Hverdag) før han altså bestemte seg for å hoppe av og starte på nytt..
Folkestad og Moe-Helgesen er henholdsvis administrerende direktør og vice president i nyetableringen Bekk Consulting, som allerede er kommet opp i anseelige 40 medarbeidere.
I dag offentliggjorde duoen for første gang detaljerte planer for hva de skal drive med i det nye selskapet.
- Bekk skal drive med én ting og det er ebusiness-integrasjon, sier Folkestad.
Selskapet skal med andre ord spesialisere seg på å utvikle og implementere avanserte, bedriftskritiske e-handelsløsninger "for større virksomheter og og ambisiøse dotcom-selskaper", for å sitere vaskeseddelen.
- Vi snakker om alt fra business-to-business til business-to-consumer og CRM-løsninger, forteller Folkestad, som har ambisjoner om å kunne tilby sine kunder én komplett integrasjonspakke: Bekk skal gjøre alt fra utarbeidelse av forretningsplaner og langsiktige strategier, til utvikling, design og implementering av komplette e-handelsløsninger.
- Dere vil gjøre hele jobben, og takker følgelig nei til kunder som bare vil ha dere til å lage ny design på noen nettsider?
- Ja, vi har som allerede sagt avvist enkelte forespørsler.Jeg pleier å si at "e-business" er lik "business" er lik "forretningskritisk". Det er avgjørende at vi kan forsikre våre kunder om at vi har forretningsforståelse og gjennomføringsevne. e-business er ikke et prosjekt, men et langsiktig samarbeid, derfor mener vi også at det beste er at vi tar hånd om hele prosessen, sier Folkestad, som summerer Bekks visjon i én setning: "Å skape det største, mest attraktive og kompetente e-business-miljøet i Norge gjennom et langsiktig og gjensidig lønnsomt samarbeid med utvalgte kunder".
Med seg på laget har sivilingeniør Folkestad og siviløkonom Moe-Helgesen fått med 38 andre erfarne Internett-personer, de fleste enten med sivilingeniør- eller siviløkonom-bakgrunn. Eller med begge deler.
De ansatte er med nennsom hånd plukket fra noen av landets ledende strategi-, IT- og nettkonsulentselskaper, deriblant nevnte Cell Network, ConCrea, Oracle, dna, Cambridge Technologi Group, Andersen Consulting, McKinsey, Arthur Andersen og Icon Medialab.
- Alle får ikke bare tilbud om å eie aksjer i selskapet. Vi forlanger at de blir medeiere, forteller Moe-Helgesen, som mener aktivt medeierskap er en avgjørende motivasjonsfaktor for å få tak i de rette menneskene, for å holde på dem og for å få dem til å yte sitt beste så lenge de forblir i selskapet.
- Vi har faktisk brukt digi.no som et case i så måte, smiler Folkestad.
P.S.
Da digi.no spurte Folkestad og Moe-Helgesen om de vurderte å ansette Bente Sollid, var svaret to brede glis, krydret med et par lett flakkende blikk og en øredøvende stillhet...
D.S.